Laddar...
031-715 43 23
info@skistore.se
Skistore/Mtbstore
Övre Husargatan 2
411 22 Göteborg
Öppettider:
Mån-fre 11-18
Lör 11-15
Sön Stängt
Mät huvudets omkrets med ett måttband strax ovanför ögonbrynen
\\r\\nMät bröstkorgens omkrets där de är som bredast, strax under armarna
\\r\\nMät midjans omkrets strax ovanför höftbenen
\\r\\nMät höftens omkrets stående med fötterna ihop
\\r\\nMät från skrevet ner längs hela benet eller till önskad längd på plagget
\\r\\nMät från midjan längs hela benet eller till önskad längd på plagget
\\r\\nMät låret runt dess bredaste del strax under skrevet
\\r\\n*Mått i tum
\\r\\n \\r\\nBiceps 3\\\" från armbågen
\\r\\nUnderarm - bredaste punkten
\\r\\n10\\\"-11\\\"
\\r\\n9.5\\\"-10.5\\\"
\\r\\n11\\\"-12\\\"
\\r\\n10.5\\\"-11.5\\\"
\\r\\n12\\\"-13\\\"
\\r\\n11.5\\\"-12.5\\\"
\\r\\nLår 4\\\" från knät
\\r\\nVad - bredaste punkten
\\r\\n14.5\\\"-15.5\\\"
\\r\\n13.5\\\"-14.5\\\"
\\r\\n15.5\\\"-16.5\\\"
\\r\\n14.5\\\"-15.5\\\"
\\r\\n16.5\\\"-17.5\\\"
\\r\\n15.5\\\"-16.5\\\"
\\r\\n*Mått i tum
\\r\\n \\r\\nBiceps 3\\\" från armbågen
\\r\\n \\r\\nUnderarm - bredaste punkten
\\r\\n10.5\\\"-11.5\\\"
\\r\\n9.5\\\"-10\\\"
\\r\\n10.5\\\"-11.5\\\"
\\r\\n10\\\"-10.5\\\"
\\r\\n11\\\"-12\\\"
\\r\\n10.5\\\"-11\\\"
\\r\\n11.5\\\"-12.5\\\"
\\r\\n11\\\"-11.5\\\"
\\r\\n12\\\"-13\\\"
\\r\\n11.5\\\"-12\\\"
\\r\\n12.5\\\"-13.5\\\"
\\r\\n12\\\"-12.5\\\"
\\r\\nLår 3\\\" från knät
\\r\\nVad - bredaste punkten
\\r\\n14.5\\\"-15\\\"
\\r\\n12.5\\\"-13\\\"
\\r\\n15\\\"-15.5\\\"
\\r\\n13\\\"-14\\\"
\\r\\n15.5\\\"-16.5\\\"
\\r\\n13.5\\\"-14.5\\\"
\\r\\n16.25\\\"-17.25\\\"
\\r\\n14\\\"-15\\\"
\\r\\n17\\\"-18\\\"
\\r\\n14.5\\\"-15.5\\\"
\\r\\n17.75\\\"-18.75\\\"
\\r\\n15\\\"-16\\\"
\\r\\nBiceps 4\\\" från armbågen
\\r\\n \\r\\nUnderarm - bredaste punkten
\\r\\n10.5\\\"-11\\\"
\\r\\n9.5\\\"-10\\\"
\\r\\n11\\\"-11.5\\\"
\\r\\n10\\\"-10.5\\\"
\\r\\n11.5\\\"-12\\\"
\\r\\n10.5\\\"-11\\\"
\\r\\n12\\\"-12.5\\\"
\\r\\n11\\\"-11.5\\\"
\\r\\n12.5\\\"-13\\\"
\\r\\n11.5\\\"-12\\\"
\\r\\n13\\\"-13.5\\\"
\\r\\n12\\\"-12.5\\\"
\\r\\nLår 4\\\" från knät
\\r\\nVad - bredaste punkten
\\r\\n20\\\"-20.5\\\"
\\r\\n12.5\\\"-13\\\"
\\r\\n20.5\\\"-21.25\\\"
\\r\\n13\\\"-13.5\\\"
\\r\\n21.25\\\"-22\\\"
\\r\\n14\\\"-14.5\\\"
\\r\\n22\\\"-22.75\\\"
\\r\\n14.5\\\"-15\\\"
\\r\\n22.75\\\"-24.5\\\"
\\r\\n15\\\"-15.5\\\"
\\r\\n24.5\\\"-25.25\\\"
\\r\\n16\\\"-16.5\\\"
\\r\\nBiceps
\\r\\n \\r\\nUnderarm - bredaste punkten
\\r\\n11.5\\\"-12.75\\\"
\\r\\n \\r\\n10\\\"-11\\\"
\\r\\n11.5\\\"-12.75\\\"
\\r\\n \\r\\n11\\\"-12\\\"
\\r\\n13\\\"-14.75\\\"
\\r\\n \\r\\n11.25\\\"-12.25\\\"
\\r\\n13\\\"-14.75\\\"
\\r\\n \\r\\n11.25\\\"-12.5\\\"
\\r\\nLår
\\r\\n \\r\\nVad - bredaste punkten
\\r\\n14.5\\\"-16\\\"
\\r\\n \\r\\n13.5\\\"-15\\\"
\\r\\n14.5\\\"-16\\\"
\\r\\n \\r\\n13.5\\\"-15\\\"
\\r\\n16\\\"-17.5\\\"
\\r\\n \\r\\n15\\\"-16.5\\\"
\\r\\n16\\\"-17.5\\\"
\\r\\n \\r\\n15\\\"-16.5\\\"
\\r\\n51-55cm
\\r\\n55-59cm
\\r\\n59-63
\\r\\n53-54cm
\\r\\n55-56cm
\\r\\n57-59cm
\\r\\n59-60cm
\\r\\n60-62
\\r\\n53-64
\\r\\n52-56cm
\\r\\n56-58cm
\\r\\n58-61cm
\\r\\n61-64cm
\\r\\n51-55cm
\\r\\n55-59cm
\\r\\n59-63cm
\\r\\n52-54cm
\\r\\n54-56cm
\\r\\n56-58cm
\\r\\n58-60cm
\\r\\nMått i tum
\\r\\n \\r\\nFox använder den numeriska storleken på sina plagg.
\\r\\n \\r\\nXS
\\r\\nS
\\r\\nM
\\r\\nM
\\r\\nL
\\r\\nXL
\\r\\nXXL
\\r\\nXXL
\\r\\nXXXL
\\r\\nXXXL
\\r\\n26
\\r\\n28
\\r\\n30
\\r\\n32
\\r\\n34
\\r\\n36
\\r\\n38
\\r\\n40
\\r\\n42
\\r\\n44
\\r\\n5'4-5'6\\\"
\\r\\n5'6-5'8\\\"
\\r\\n5'8-5'10\\\"
\\r\\n5'8-5'10\\\"
\\r\\n5'10-6\\\"
\\r\\n5'11-6'1\\\"
\\r\\n6-6'2\\\"
\\r\\n6-6'2\\\"
\\r\\n6-6'2\\\"
\\r\\n6-6'2\\\"
\\r\\n28
\\r\\n30
\\r\\n32
\\r\\n34
\\r\\n36
\\r\\n38
\\r\\n40
\\r\\n42
\\r\\n44
\\r\\n46
\\r\\n32-33
\\r\\n34-35
\\r\\n36-37
\\r\\n38-39
\\r\\n40-41
\\r\\n42-43
\\r\\n44-45
\\r\\n46-47
\\r\\n48-49
\\r\\n50-51
\\r\\nXS
\\r\\nS
\\r\\nM
\\r\\nL
\\r\\nXL
\\r\\nXXL
\\r\\nXXXL
\\r\\n5'4-5'6\\\"
\\r\\n5'6-5'8\\\"
\\r\\n5'8-5'10\\\"
\\r\\n5'10-6\\\"
\\r\\n5'11-6'1\\\"
\\r\\n6-6'2\\\"
\\r\\n6-6'2\\\"
\\r\\n32-34
\\r\\n35-37
\\r\\n38-40
\\r\\n41-43
\\r\\n44-46
\\r\\n47-50
\\r\\n51-54
\\r\\nMått i tum
\\r\\n \\r\\nFox använder den numeriska storleken på sina plagg.
\\r\\n \\r\\nXS
\\r\\nXS
\\r\\nS
\\r\\nS
\\r\\nM
\\r\\nM
\\r\\nL
\\r\\nL
\\r\\nXL
\\r\\n \\r\\n0
\\r\\n2
\\r\\n4
\\r\\n6
\\r\\n8
\\r\\n10
\\r\\n12
\\r\\n14
\\r\\n16
\\r\\n \\r\\n24
\\r\\n25
\\r\\n26
\\r\\n27
\\r\\n28
\\r\\n29.5
\\r\\n31
\\r\\n32.5
\\r\\n34
\\r\\n \\r\\n34.5
\\r\\n35.5
\\r\\n36.5
\\r\\n37.5
\\r\\n38.5
\\r\\n40
\\r\\n41.5
\\r\\n43
\\r\\n44.5
\\r\\n \\r\\n19.5
\\r\\n20.25
\\r\\n21
\\r\\n21.75
\\r\\n22.5
\\r\\n23.5
\\r\\n24.5
\\r\\n25.5
\\r\\n26.5
\\r\\n \\r\\nXS
\\r\\nS
\\r\\nM
\\r\\nL
\\r\\nXL
\\r\\n \\r\\n \\r\\n32-33
\\r\\n34-35
\\r\\n36-37
\\r\\n38-40
\\r\\n41-43
\\r\\n \\r\\n \\r\\n24-25
\\r\\n26-27
\\r\\n28-29.5
\\r\\n31-32.5
\\r\\n34-35.5
\\r\\n34.5-35.5
\\r\\n36.5-37.5
\\r\\n38.5-40
\\r\\n40.5-43
\\r\\n44.5
\\r\\nMått i tum
\\r\\n \\r\\nFox använder den numeriska storleken på sina plagg.
\\r\\n \\r\\nS
\\r\\nM
\\r\\nL
\\r\\nXL
\\r\\n \\r\\n22
\\r\\n24
\\r\\n26
\\r\\n28
\\r\\n \\r\\n6/7
\\r\\n8
\\r\\n10/12
\\r\\n14
\\r\\n \\r\\n46-49
\\r\\n50-53
\\r\\n54-59
\\r\\n60-64
\\r\\n \\r\\n \\r\\n22-23
\\r\\n24-25
\\r\\n26-27
\\r\\n28-29
\\r\\n \\r\\nS
\\r\\nM
\\r\\nL
\\r\\nXL
\\r\\n6/7
\\r\\n8
\\r\\n10/12
\\r\\n14
\\r\\n\\r\\n46-49
\\r\\n50-53
\\r\\n54-59
\\r\\n60-64
\\r\\n24-25
\\r\\n26-27
\\r\\n28-29
\\r\\n30-31
\\r\\nMät från botten av handflatan till toppen av långdfingret
\\r\\n \\r\\n182-188mm
\\r\\n \\r\\n \\r\\n188-194mm
\\r\\n \\r\\n \\r\\n194-200mm
\\r\\n\\r\\n200-206mm
\\r\\n \\r\\n \\r\\n206-212mm
\\r\\n \\r\\n \\r\\n170-176mm
\\r\\n \\r\\n \\r\\n176-182mm
\\r\\n \\r\\n \\r\\n182-188mm
\\r\\n\\r\\n188-194mm
\\r\\n\\r\\n132-138mm
\\r\\n \\r\\n \\r\\n138-144mm
\\r\\n \\r\\n \\r\\n144-150mm
\\r\\n\\r\\n150-156mm
\\r\\n \\r\\n \\r\\n36-41
\\r\\n \\r\\n \\r\\n39-42
\\r\\n \\r\\n \\r\\n43-45
\\r\\n\\r\\n\",\"parent\":{\"type\":\"id\",\"generated\":false,\"id\":\"Category:460\",\"typename\":\"Category\"},\"images\":[{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:603.images.0\",\"typename\":\"CategoryImage\"},{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:603.images.1\",\"typename\":\"CategoryImage\"},{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:603.images.2\",\"typename\":\"CategoryImage\"},{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:603.images.3\",\"typename\":\"CategoryImage\"},{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:603.images.4\",\"typename\":\"CategoryImage\"}],\"primaryRoute\":{\"type\":\"id\",\"generated\":false,\"id\":\"Route:kunskapsbank/guider/hur-langa-skidor-ska-jag-ha\",\"typename\":\"Route\"},\"products\":{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"$Category:603.products\",\"typename\":\"PagedResult\"},\"__typename\":\"Category\"},\"Category:603.images.0\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/thumbs/skidlangd.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:603.images.1\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/small/skidlangd.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:603.images.2\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/medium/skidlangd.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:603.images.3\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/large/skidlangd.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:603.images.4\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/original/skidlangd.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Route:kunskapsbank/guider/hur-langa-skidor-ska-jag-ha\":{\"id\":\"kunskapsbank/guider/hur-langa-skidor-ska-jag-ha\",\"path\":\"/kunskapsbank/guider/hur-langa-skidor-ska-jag-ha\",\"__typename\":\"Route\"},\"$Category:603.products\":{\"result\":[],\"__typename\":\"PagedResult\"},\"Category:604\":{\"id\":604,\"name\":\"Svängradie, flex & rocker\",\"content\":\"[Row]\\r\\n [Column]\\r\\n
\\r\\n\\r\\n
En skidas svängradie bestäms av dess skärning, form, och anges i meter. Ju smalare en skidas midja är i relation till dess tip och tail desto kortare svängradie har den. En skida med mycket skärning, kort svängradie, trivs bäst med att göra korta svängar och kan känns lite orolig och ryckig i stora öppna svängar. En skida som har en rak form med mindre skärning, lång svängradie, trivs bäst med att göra stora svängar och kräver lite kraft och teknik för att tryckas in i korta svängar där den ofta känns lite trög och tungsvängd.
\\r\\n\\r\\n
Vad man vill ha för radie styrs av hur duktig man är som åkare, vilken typ av åkning man har tänkt använda skidan till och självklart personliga preferenser men som hjälp på vägen har vi här nedan en liten fingervisning för vad olika svängradier är bäst lämpade för:
\\r\\n\\r\\n
Upp till 16m – En ren slalomskida, trivs bäst i preparerade backar och korta, snabba svängar
\\r\\n
17-25m – Allmountain skida, stabil på stora skär men hyfsat rapp vid kortare svängar. Funkar bra över hela berget i puder, pist och park.
\\r\\n
Över 25m – Allmountain/puderorienterad skida som trivs allra bäst i höga farter och stora svängar. Kräver god teknik för att funka bra över hela berget.
\\r\\n\\r\\n
En punkt att tänka på när du väljer radie är även vart du åker mest. En skida med väldigt kort radie kan t.ex. vara en rejäl bendödare i milslånga pister i Alperna medans den är helt perfekt för något kortare backar i nordiska fjäll.
\\r\\n \\r\\n [/Column]\\r\\n\\r\\n [Column]\\r\\n
\\r\\n\\r\\n
Ju hårdare skida desto mer kraft finns det möjlighet att överföra till snön vilket resulterar i bättre grepp och mer acceleration. Man måste dock vara en duktig åkare med bra teknik för att kunna utnyttja en hårdare skida på ett bra sätt. Trenden är därför något mjukare skidor som blir roligare för gemene man där fokus är att kunna och orka åka längre dagar. Med det sagt så är det inte så att man ska välja för mjuk skida utan detta är väldigt individuellt. Faktorer att tänka på när man väljer flex är bl.a, teknik, vikt, åkstil, vart man åker, och framför allt de personliga preferenserna. Som exempel kan en tung åkare med lite sämre teknik uppleva en skidas flex samma som en lättare åkare med bättre teknik.
\\r\\n\\r\\n
En anledning till att dagens skidor tenderar att vara något mjukare är att moderna materialval och konstruktioner tillåter det. Idag kan en skida vara mjukare utan att tappa all prestanda, de blir på så sätt mer allsidiga. Ett vanligt missförstånd är att en skida måste vara väldigt styv på längden för att få bra kantgrepp. Visst spelar det in men faktum är att vridstyvhet bidrar mer till just kantgrepp, så en mjuk men vridstyv skida kan vara en bra avvägning.
\\r\\n \\r\\n [/Column]\\r\\n[/Row]\\r\\n\\r\\n[Row]\\r\\n [Column]\\r\\n
\\r\\n\\r\\n
Det här är ett begrepp som du kommer stöta på väldigt snabbt när du börjar leta nya skidor. Sedan ett par år tillbaka är det standard på alla skidor som inte är renodlade pistskidor i racestil. Kort sagt kan man säga att rocker gör skidor mer allsidiga och i många fall mer lättåkta. Det finns en uppsjö av olika kombinationer och varianter, vi kommer gå igenom några av de vanligaste typerna här.
\\r\\n\\r\\n
Låt oss börja med den idag allra vanligaste varianten om vi pratar om all mountainskidor och friåkningsskidor. På de flesta modeller ser vi någon typ av rocker i tip & tail kombinerat med traditionellt spann under foten. Den här typen gör att skidorna flyter bättre, är snabbare in i sväng på hårt underlag och generellt sett blir de mer allsidiga. Hur rockerprofilen ser ut bestäms av vilka kvalitéer man vill ha ut ur skidan. T.ex. så ger en rocker som börjar tidigt men inte är så hög mer \\\"driv\\\" och skidan tenderar att vilja gå igenom uppåkt och stökig snö. En rocker som börjar senare men har en kraftigare böj kommer vilja gå över hinder i sin väg och lämpar sig bättre för kortsväng och något lägre hastighet.
\\r\\n\\r\\n
Spannet gör att skidorna behåller kantgrepp och energi. Tar man bort det helt och låter rockern löpa från tip till tail får vi något som kallas för fullrocker. Detta används idag endast på renodlade puderskidor och även där är det mer ovanligt än för ett par år sedan. En variant här är vad vi kan kalla för plattspann, då har skidan inget spann under foten men rockern har inte en kontinuerlig kurva längs hela skidan längd. Den är, som namnet anger, helt platt under foten. Detta gör skidan väldigt lugn och förutsägbar i hög fart men det kan upplevas som livlöst och tungkört i lägre hastighet.
\\r\\n\\r\\n [/Column]\\r\\n\\r\\n [Column]\\r\\n [Image src=\\\"/pub_images/original/Rockerprofiler.jpg\\\" aspect=\\\"2:1\\\" /]\\r\\n [/Column]\\r\\n[/Row]\",\"parent\":{\"type\":\"id\",\"generated\":false,\"id\":\"Category:460\",\"typename\":\"Category\"},\"images\":[{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:604.images.0\",\"typename\":\"CategoryImage\"},{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:604.images.1\",\"typename\":\"CategoryImage\"},{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:604.images.2\",\"typename\":\"CategoryImage\"},{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:604.images.3\",\"typename\":\"CategoryImage\"},{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:604.images.4\",\"typename\":\"CategoryImage\"}],\"primaryRoute\":{\"type\":\"id\",\"generated\":false,\"id\":\"Route:kunskapsbank/guider/svangradie-flex-rocker\",\"typename\":\"Route\"},\"products\":{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"$Category:604.products\",\"typename\":\"PagedResult\"},\"__typename\":\"Category\"},\"Category:604.images.0\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/thumbs/radie--flex-rocker.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:604.images.1\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/small/radie--flex-rocker.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:604.images.2\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/medium/radie--flex-rocker.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:604.images.3\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/large/radie--flex-rocker.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:604.images.4\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/original/radie--flex-rocker.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Route:kunskapsbank/guider/svangradie-flex-rocker\":{\"id\":\"kunskapsbank/guider/svangradie-flex-rocker\",\"path\":\"/kunskapsbank/guider/svangradie-flex-rocker\",\"__typename\":\"Route\"},\"$Category:604.products\":{\"result\":[],\"__typename\":\"PagedResult\"},\"Category:605\":{\"id\":605,\"name\":\"Välj rätt skidstavar\",\"content\":\"[Row]\\r\\n [Column]\\r\\n
Att välja skidstavar till alpin skidåkning är inte alltid det lättaste. Ska man ha stavar med fast längd eller teleskopstavar? Hur långa ska de vara? Vad för truga är bra till just min åkning? Här går vi igenom vad du bör tänka på innan du bestämmer dig.
\\r\\n
\\r\\n
\\r\\n
\\r\\n
Många åker med alpinstavar som är lite för långa. En för lång stav kan få dig att hamna i baksätet då stavisättningen hamnar för långt fram och inte vinkelrätt mot underlaget. Det blir då lätt en ganska stum isättning som trycker överkroppen bakåt. Det klassiska måttet med 90 grader i armvecket är, enligt oss på Skistore, något förlegat. Åtminstone när det kommer till friåkning. Välj därför hellre en lite kortare stav som gör att du får jaga stavisättningen något och får fram vikten på skidorna.
\\r\\n
\\r\\n
\\r\\n
\\r\\n
Storlek på trugan (den runda plastgrejen längst ner på staven) är något som har fått många att svära genom åren. Ska du utanför pist? Se då till att ha en större truga. Stavisättningen blir bättre och det är faktiskt möjligt att staka med dem, även i mycket snö. Det finns få saker som är så irriterande som en stav som bara går rakt igenom underlaget, alla som någon gång har tappat en truga vet detta. Om man spenderar all tid i pisten så är en stor truga inte nödvändigt utan välj då en lite mindre. Trugor som är 90 mm+ i diameter är att betrakta som större. Mindre trugor brukar vara ca 60 mm.
\\r\\n
\\r\\n\\r\\n [/Column]\\r\\n [Column]\\r\\n [Image src=\\\"/pub_images/original/Kang-stavar.jpg\\\" aspect=\\\"2:1\\\" /]\\r\\n
\\r\\n
\\r\\n
\\r\\n
Alpina stavar kommer i en del olika material. Vanligt förekommande är aluminium, kolfiber, komposit och bambu. Aluminium är ofta det som blir mest prisvärt och här finns ett stort utbud både i fast längd och teleskop. Fördelen med skidstavar i aluminium är att de kan böjas tillbaka om man skulle ramla och ge de en knäck och om de går av är de inte allt för dyra att byta ut.
\\r\\n
\\r\\n
Kolfiberstavar är också väldigt populärt. Här kan man spara mycket vikt så för de som går topptur är det kanon. En skidstav i kolfiber är även styvare och ger en annan känsla i stavisättningen och stakning. De går inte att deformera utan håller sig raka om de inte får en så kraftig smäll att de går av. En nackdel är att det efter en ordentligt smäll kan uppstå sprickbildningar som inte syns som gör att staven kan spricka vid ett oväntat tillfälle.
\\r\\n
\\r\\n
Kompositstavar är lätta och flexiga för att absorbera stötar väl samtidigt som de är slitstarka och tåliga. Här ser vi ofta ett lite tjockare rör och pga. den lätta vikten är de populära för topptur. Bambu är det materialet som är mest ovanligt men funkar väldigt bra i skidstavar. Det är ett hårt och spänstigt träslag som ger stryktåliga och styva stavar. Kang Poles är det märke som gjort sig mest kända för sina bambustavar. Du hittar de givetvis på Skistore.
\\r\\n [/Column] \\r\\n[/Row]\\r\\n\\r\\n[Row]\\r\\n [Column]\\r\\n [Image src=\\\"/pub_images/original/IMG_7560.jpg\\\" aspect=\\\"1:1\\\" /]\\r\\n [/Column]\\r\\n\\r\\n [Column]\\r\\n
\\r\\n
\\r\\n
Efterfrågan på teleskopstavar har vuxit lavinartat de senaste åren. Allt eftersom topptur blir mer och mer populärt så inser fler tjusningen med att kunna förlänga stavarna. Generellt sett vill vi ha långa stavar på väg uppför. De ger stöd och balans och vi kan enkelt byta grepp på traverser beroende på vilket håll vi är på väg åt. Väl uppe när de är dags att åka ner igen fäller vi ihop stavarna till önskad längd, det ger oss även möjlighet att variera längden beroende på vilken terräng vi ska åka i. I brant och teknisk terräng är ofta lite längre stavar att föredra. För fartfylld friåkning vill de flesta ha en något kortare stav.
\\r\\n
\\r\\n
Teleskopstavar är även bra för barn och ungdomar som fortfarande växer. Varför inte köpa en stav som de kan växa med istället för att köpa nya varje år? Visst är de lite dyrare men det räcker att vi behöver köpa ett par nya för att det ska vara värt den extra pengen.
\\r\\n [/Column]\\r\\n[/Row]\",\"parent\":{\"type\":\"id\",\"generated\":false,\"id\":\"Category:460\",\"typename\":\"Category\"},\"images\":[{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:605.images.0\",\"typename\":\"CategoryImage\"},{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:605.images.1\",\"typename\":\"CategoryImage\"},{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:605.images.2\",\"typename\":\"CategoryImage\"},{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:605.images.3\",\"typename\":\"CategoryImage\"},{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:605.images.4\",\"typename\":\"CategoryImage\"}],\"primaryRoute\":{\"type\":\"id\",\"generated\":false,\"id\":\"Route:kunskapsbank/guider/valj-ratt-skidstavar\",\"typename\":\"Route\"},\"products\":{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"$Category:605.products\",\"typename\":\"PagedResult\"},\"__typename\":\"Category\"},\"Category:605.images.0\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/thumbs/skidstavar.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:605.images.1\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/small/skidstavar.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:605.images.2\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/medium/skidstavar.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:605.images.3\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/large/skidstavar.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:605.images.4\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/original/skidstavar.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Route:kunskapsbank/guider/valj-ratt-skidstavar\":{\"id\":\"kunskapsbank/guider/valj-ratt-skidstavar\",\"path\":\"/kunskapsbank/guider/valj-ratt-skidstavar\",\"__typename\":\"Route\"},\"$Category:605.products\":{\"result\":[],\"__typename\":\"PagedResult\"},\"Category:606\":{\"id\":606,\"name\":\"Välj rätt bindning\",\"content\":\"[Row]\\r\\n [Column]\\r\\n
Valet av bindning är en viktigt del när du köper nya skidor. Beroende på hur användningsområdet ser ut finns olika behov. På senare år har marknaden fullkomligt exploderat med bindningar som gör många saker väldigt bra. Aldrig tidigare har det t.ex. gått att kombinera hård åkning i liftburen terräng med topptur så här effektivt. Här kommer vi gå igenom de olika typerna av bindningar med deras för och nackdelar.
\\r\\n\\r\\n
\\r\\n\\r\\n
Alpinbindningar: Traditionell konstruktion som riktar sig till dig som åker uteslutande liftburen terräng. I och med detta ligger fokus givetvis på utförsprestanda och säkerhet. Alpinbindningar utmärker sig generellt med överlägsen elasticitet, kraftöverföring och hållbarhet.
\\r\\n\\r\\n
Hybridbindningar Den senaste generationens bindningar kombinerar säkerheten och stabiliteten från alpinbindningar med turbarheten från techbindningar. De är i grunden en alpinbindning med en inbyggd techinfästning i tådelen som går att komma åt vid behov. De har alltså både elasticitet och utlösningsfunktion i tå- och häldel som vanliga alpinbindningar men fungerar som en techbindning vid toppturer. Det senare innebär att pjäxan behöver techinfästningar.
\\r\\n\\r\\n
Rambindningar: Den här kategorin var länge det enda alternativet till de som ville ha stabiliteten från alpin utrustning men med möjligheten att gå. Det är i princip en alpinbindning som monterats på en platta med led framtill och fästhake bak, vilket ger ett gåläge. Ramen, som tå- och häldel sitter påverkar skidan genom att styva upp flexet på den delen av skidan som bindningen sitter monterad. I och med vikten (och att de oftast används tillsammans med alpina pjäxor) lämpar de sig bäst för kortare toppturer.
\\r\\n\\r\\n
Techbindningar: Detta är ett samlingsnamn för den klassiska konstruktionen av topptursbindningar. Den minimalistiska designen ger väldigt lätta bindningar och fantastiska gålägen. Till skillnad från med en rambindning släpps hälen helt fri och du behöver inte lyfta bindningen i varje steg. Utvecklingen har gått såpass långt att den här typen av bindning kan funka som allroundbindning för den som går mycket topptur men vill ha en kraftfull bindning utför. Den största nackdelen med techbindningar är att de saknar mycket av den elasticitet som gör alpinbindningar säkra och pålitliga. På en klassisk techbindning finns ett mycket begränsat mått av rörlighet i tådelen, detta gör de känsliga för slag på sidan vilket kan leda till oönskade utlösningar.
\\r\\n\\r\\n
Telemarksbindningar: Lös häl har gjort lite av en comeback de senaste åren. Något som har börjat försvinna är det klassiska 75mm kabelsystemet och det är få tillverkare som fortsatt producerar dem. NTN (New Telemark Norm) heter systemet som tagit över, vilket är kraftfullare, hållbarare och mer pålitligt. NTN finns dessutom med smidigare utlösningsfunktion.
\\r\\n
NTN turbindningar: NTN finns dessutom som mycket turvänliga varianter, i turläget påminner de mycket om en alpin techbindning där endast techinfästningarna på pjäxans tåklack används vilket innebär att ingen del av bindningen behöver lyftas och att steget blir naturligare vid topptur.
\\r\\n\\r\\n\\r\\n [/Column]\\r\\n [Column]\\r\\n [Image src=\\\"/pub_images/original/IMG_7802.jpg\\\" aspect=\\\"1:1\\\" /]\\r\\n [Quote]\\r\\n
\\r\\n
DIN: DIN (Deutsches Institut für Normung) är en branschstandard som anger hur mycket kraft som krävs för att en bindning ska lösa ut. Det står i direkt relation till kroppsvikt och storlek på pjäxan. Ju högre vikt och mindre pjäxor man har desto högre på DIN-skalan hamnar man. Inställningarna påverkas även till stor del av hur duktig du är som åkare och vilken åkstil du har. Här gäller det att vara ärlig mot sig själv för att undvika skador. En bindning som är felaktigt inställd kan orsaka allvarliga skador. DIN-skalan på bindningar för ”gemene man” går mellan 3-20, dock aldrig så långt i en och samma bindning. Vid rätt val av bindning hamnar man någonstans i mitten av dess spektrum. Åker man med DIN 7 bör man således välja en bindning som går mellan t.ex. 3-12. Det är svårt att bara genom vikt och pjäxstorlek säga vilken DIN man bör ha då åkstil och nivå spelar stor roll, prata med någon i din lokala skidbutik för att få en bättre bild av vad just du behöver.
\\r\\n
Elasticitet: För att bindningar ska lösa ut vid rätt tillfällen krävs att pjäxan har en viss rörelsemån i bindningen, detta kallas för elasticitet. Vissa bindningar är konstruerade för att tillåta mer rörelse än andra. Traditionella techbindningar t.ex. har i praktiken bara någon rörelsemån i häldelen och väldigt begränsad eller ingen alls i tådelen. De kräver därför en väldigt god teknik och bra position på skidan för att undvika oönskade utlösningar.
\\r\\n
AFD: Anti Friction Device, sitter under tån, och ibland i hälen. Den gör att pjäxan kan röra sig smidigt i sidled i bindningen vilket ger mer följsam utlösning vid en krasch. Vissa bindningar har en fast AFD med en glatt yta medan andra har en rörlig AFD som hjälper till när bindningar löser ut.
\\r\\n
Pluggning: Vid ommontering av bindningar måste de tidigare hålen pluggas för att skydda skidans kärna från fukt. Detta görs med trälim och plastplugg. Flera monteringar på en skida gör i regel ingen åverkan på dess hållfasthet. Det är dock viktigt att hålen inte hamnar för nära varandra. En hålbredd emellan nya och gamla hål är en bra tumregel.
\\r\\n [/Quote] \\r\\n [/Column]\\r\\n[/Row]\\r\\n\\r\\n[Row]\\r\\n [Column]\\r\\n [Image src=\\\"/pub_images/original/IMG_7763.jpg\\\" aspect=\\\"1:1\\\" /]\\r\\n [/Column]\\r\\n [Column]\\r\\n [Image src=\\\"/pub_images/original/IMG_7409.jpg\\\" aspect=\\\"1:1\\\" /]\\r\\n [/Column]\\r\\n[/Row] \",\"parent\":{\"type\":\"id\",\"generated\":false,\"id\":\"Category:460\",\"typename\":\"Category\"},\"images\":[{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:606.images.0\",\"typename\":\"CategoryImage\"},{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:606.images.1\",\"typename\":\"CategoryImage\"},{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:606.images.2\",\"typename\":\"CategoryImage\"},{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:606.images.3\",\"typename\":\"CategoryImage\"},{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:606.images.4\",\"typename\":\"CategoryImage\"}],\"primaryRoute\":{\"type\":\"id\",\"generated\":false,\"id\":\"Route:kunskapsbank/guider/valj-ratt-bindning\",\"typename\":\"Route\"},\"products\":{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"$Category:606.products\",\"typename\":\"PagedResult\"},\"__typename\":\"Category\"},\"Category:606.images.0\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/thumbs/bindningar.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:606.images.1\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/small/bindningar.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:606.images.2\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/medium/bindningar.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:606.images.3\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/large/bindningar.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:606.images.4\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/original/bindningar.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Route:kunskapsbank/guider/valj-ratt-bindning\":{\"id\":\"kunskapsbank/guider/valj-ratt-bindning\",\"path\":\"/kunskapsbank/guider/valj-ratt-bindning\",\"__typename\":\"Route\"},\"$Category:606.products\":{\"result\":[],\"__typename\":\"PagedResult\"},\"Category:607\":{\"id\":607,\"name\":\"Välj rätt skidhjälm\",\"content\":\"
Att ha en hjälm på huvudet när man åker skidor är för de allra flesta av oss en självklarhet. Det är både varmt, bekvämt och kan rädda livet på oss om olyckan skulle vara framme. Här nedan ska vi gå igenom hur en hjälm bör sitta på huvudet och hur man väljer rätt hjälm för sina behov.
\\r\\n\\r\\n[Row]\\r\\n[Column]\\r\\n
\\r\\n\\r\\n
Det kan vara bra att mäta sitt huvud med ett måttband innan man går och tittar på hjälmar, de flesta hjälmar har en storleksangivelse som sträcker sig över ett par cm, t.ex. så brukar Medium vara runt 55-58cm. Tänk dock på att formen varierar stort mellan märken och modeller. Bara för att måtten stämmer betyder det inte att hjälmen passar ditt huvud. En hjälm måste provas ut ordentligt.
\\r\\n \\r\\n
När man testar en hjälm så ska man leta efter ojämna tryck runt huvudet. Känn efter så att den sitter jämnt tajt och att det inte finns något utrymme mellan skalle och hjälm. Om hjälmen känns bra kan man göra ett s.k. ”skaktest”. Skaka på huvudet fram och tillbaka, om hjälmen kan röra sig fritt och skramla runt på huvudet så är den för stor. Om skaktestet går bra, ta tag i hjälmen med båda händerna och rucka den fram och tillbaka och åt sidorna. Skinnet på huvudet borde då röra sig med hjälmen utan att den flyttar sig. Många av dagens hjälmar har MIPS, det kommer skapa en viss rörelse ibland kan misstolkas som att hjälmen sitter för löst.
\\r\\n\\r\\n
De flesta hjälmar har någon form av system för att justera storleken. Det kan vara med ett vred i nacken eller genom att lägga i utfyllnad i form av pads. Kolla upp om hjälmen du testar har något sådant så att du kan skräddarsy passformen efter just ditt huvud.
\\r\\n [/Column]\\r\\n [Column]\\r\\n
\\r\\n\\r\\n
Man pratar om två huvudsakliga konstruktioner när det kommer till skidhjälmar. In mold eller hardshellhjälmar. En s.k. in mold hjälm är i regel lättare och mer välventilerad. Här är skyddsmaterialet ihopgjutet med det yttre skalet så de håller ofta en lägre profil och ser lite nättare ut på huvudet. En nackdel med den här typen av konstruktion är att den inte är lika stryktålig. Den tål smällar bra men inte lika många och tar mer stryk av att t.ex. hänga på ryggsäcken på en packad skidbuss.
\\r\\n\\r\\n
Hardshellhjälmar är gjorda så att det yttre skalet är separat från det huvudsakliga skyddsmaterialet. Detta ger ett skyddande lager som gör de mer stryktåliga och slitstarka. Eftersom det bildas en luftficka mellan det inre och yttre lagret är de ofta varmare. I och med att konstruktionen bygger lager på lager så blir hjälmarna tyngre och ofta lite större än in mold varianterna.
\\r\\n [/Column]\\r\\n[/Row]\\r\\n\\r\\n[Row]\\r\\n [Column]\\r\\n [Quote]\\r\\n
\\r\\n \\r\\n
MIPS: Den svenska uppfinningen MIPS har länge använts inom motorsport och har blivit vanligt förekommande även på skidhjälmar. Systemet skyddar mot s.k rotationsvåld mot huvudet som uppstår i någon mån varje gång ett föremål kolliderar med ett annat. Genom att bygga in ett separat skal mellan hjälmens skyddande yttre och huvudet kan man på ett effektivt sätt förebygga hjärnskakningar och liknande skador.
\\r\\n\\r\\n
Aramid: Förstärkningsmaterial som används i dyrare hjälmar. Ofta hittar vi det på särskilt utsatta punkter som i bakhuvudet.
\\r\\n\\r\\n
EPS: Skyddsmaterial som används i många hjälmar. Framtaget för att absorbera och sprida ut kraften från en smäll. Tittar du innanför den mjuka inredningen i vissa skidhjälmar ser du ett ljust frigolitliknande material, detta är EPS.
\\r\\n\\r\\n
EPP: Skyddsmaterial som används i hjälmar i den högre prisklassen. Detta är ett s.k. \\\"multi impact\\\" skydd som återhämtar sig efter en smäll vilket gör det mer slitstarkt och hållbart. Det delar de absorberande egenskaperna av EPS men är bättre på att hantera lågintensivt våld, dvs. tryckvåld i kontrast till hastiga och kraftiga smällar.
\\r\\n\\r\\n
D3O: Ytterligare ett skyddsmaterial. Detta är en viskoelastisk plast som är mjuk och formbar under rörelse för att sedan bli stenhårt vid en smäll. Används i vissa hjälmar i panna och bakhuvud. Dels för komfort eftersom material formar sig mot kroppen men också för att D3O har väldigt bra absorberande egenskaper.
\\r\\n [/Quote]\\r\\n [/Column]\\r\\n [Column]\\r\\n [Image src=\\\"/pub_images/original/OBEX_storytelling_2.jpg\\\" aspect=\\\"1:1\\\" /]\\r\\n [/Column]\\r\\n[/Row]\",\"parent\":{\"type\":\"id\",\"generated\":false,\"id\":\"Category:460\",\"typename\":\"Category\"},\"images\":[{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:607.images.0\",\"typename\":\"CategoryImage\"},{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:607.images.1\",\"typename\":\"CategoryImage\"},{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:607.images.2\",\"typename\":\"CategoryImage\"},{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:607.images.3\",\"typename\":\"CategoryImage\"},{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:607.images.4\",\"typename\":\"CategoryImage\"}],\"primaryRoute\":{\"type\":\"id\",\"generated\":false,\"id\":\"Route:kunskapsbank/guider/valj-ratt-skidhjalm\",\"typename\":\"Route\"},\"products\":{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"$Category:607.products\",\"typename\":\"PagedResult\"},\"__typename\":\"Category\"},\"Category:607.images.0\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/thumbs/valj-ratt-skidhjalm.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:607.images.1\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/small/valj-ratt-skidhjalm.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:607.images.2\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/medium/valj-ratt-skidhjalm.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:607.images.3\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/large/valj-ratt-skidhjalm.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:607.images.4\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/original/valj-ratt-skidhjalm.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Route:kunskapsbank/guider/valj-ratt-skidhjalm\":{\"id\":\"kunskapsbank/guider/valj-ratt-skidhjalm\",\"path\":\"/kunskapsbank/guider/valj-ratt-skidhjalm\",\"__typename\":\"Route\"},\"$Category:607.products\":{\"result\":[],\"__typename\":\"PagedResult\"},\"Category:608\":{\"id\":608,\"name\":\"Välj rätt skidgoggles\",\"content\":\"
Ett par sjyssta goggles kan förgylla vilken skiddag som helst. Finns det något värre än att inte se ordentligt när man åker skidor? Imma, dåliga kontraster och grumliga linser ska ingen behöva stå ut med! Som tur är har tekniken kommit väldigt långt och många tillverkare gör idag väldigt bra linser för både sol och flatljus. Samtidigt gör smidiga system för att byta linserna gör att du kan anpassa dig efter förhållandena riktigt snabbt.
\\r\\n\\r\\n[Row]\\r\\n [Column]\\r\\n
\\r\\n\\r\\n
Vilken typ av lins man behöver avgörs av var och när man åker mest. Givetvis styrs det av väderförhållanden men även årstid och plats. För den som åker mycket i norden tidigt på säsongen är t.ex. en mörk sollins inte det bästa eftersom solen knappt orkar över horisonten på dagarna. Här är en ljusare lins att föredra. Vice versa för den som åker mycket i alperna och kanske framförallt på våren så är en mörk lins bra även om det inte är strålande sol pga. att miljön är väldigt ljus.
\\r\\n\\r\\n
En fråga som är bra att ställa sig är om man kommer byta lins efter förhållanden eller mest kör med en. Det finns många bra all round linser som hanterar både flatljus och sol bra. Introduktionen av diverse kontrasthöjande behandlingar som exempelvis Oakley Prizm, Smith Cromapop, Scott Amplifier med flera gör att även spegellinser funkar bra i mörka väderförhållanden. Men givetvis får man det bästa resultatet med en lins som är gjord specifikt för rådande väderlek.
\\r\\n\\r\\n
\\r\\n\\r\\n
Som med det mesta annat så får man vad man betalar för även med skidgoggles. Men vad är det man får egentligen?
\\r\\n
* Linser av högre kvalité: Utvecklingen som går in i dagens linser är smått häpnande. För någon som aldrig testat en riktigt bra lins kan det vara svårt att föreställa sig. Men faktum är att bra goggles gör att vi ser bättre, i alla väder. De ska inte bara skydda mot snö, vind och kyla utan även ta fram kontraster och låta ögonen slappna av. Ofta handlar det mycket om att bättre linser är mycket mer kontrasthöjande.
\\r\\n
* 100% UV-skydd: I sanningens namn så är detta något som de flesta moderna goggles erbjuder. Men var noga med att modellen du köper faktiskt ger ett fullgott UV-skydd, speciellt om du kan till alperna eller åker skidor på våren.
\\r\\n
* Dubbelglas: Goggles som ska användas i kyla måste ha dubbla glas för att inte imma. Detta ser vi också i de flesta prisklasser av glasögon ämnade för skidåkning. Men det är viktigt att tänka på att t.ex. MX goggles, som är mycket billigare, i regel har enkelglas.
\\r\\n
* 3-lagersfoam: En punkt som definitivt sållar enklare goggles från det övre skiktet. Det syftar på den mjuka foamen som ligger mot ansiktet. Bra goggles har tre lager i olika densitet som transporterar fukt bort från ansiktet och gör att brillorna sitter jämnt. Detta minskar hudirritation och gör att glasögonen håller längre.
\\r\\n
* Bredare strap: Ett bredare band gör att brillorna sitter säkrare på hjälmen och det är dessutom mycket snyggare!
\\r\\n
Fotokromatiskt lins: På vissa goggles i den övre prisklassen ser vi fotokromatiska linser. Det innebär att linsen ändrar färg beroende på ljusförhållanden. Det blir mörkare när solen är framme och ljusare när det blir molnigt.
\\r\\n
* Extralinser: Idag kommer många goggles med två linser för olika förhållanden. Om du tycker att priset är högt, kolla upp om det medföljer en extralins. Lösa linser till de flesta märken ligger runt 1000:-. Har du ändå tänkt ha två linser att byta mellan är det ofta väldigt prisvärt att köpa det i paket även om den initiala summan blir högre.
\\r\\n\\r\\n [/Column]\\r\\n\\r\\n [Column]\\r\\n
\\r\\n\\r\\n
Passform med hjälm är en viktig del. Givetvis vill vi ha goggles som sitter bekvämt mot ansiktet. De ska inte klämma över näsan eller kännas otympliga. Hjälmen du använder kommer ha en stor påverkan på hur brillorna sitter. Testa därför alltid skidglasögonen ihop med hjälm. Har du en sedan innan, ta med den till butiken när du provar. Annars köp hjälm och goggles ihop för att vara säker på att det funkar. Hur de sitter med hjälmen avgör också hur väl ventilationen fungerar.
\\r\\n\\r\\n
Tänk även på vidvinkeln. Hur brett periferiseendet är i ett par goggles är kanske inte det första man tänker på. Men faktum är att ett brett synfält gör väldigt mycket för hur bra ett par skidgoggles upplevs. Det är lite av en sån grej som man inte märker av förrän man saknar den. Som en person som åker mycket med relativt stora skidglasögon så känns nu de mindre ramarna med smalare synfält som att jag är fast i ett akvarium. Jag upplever nästan att jag behöver vrida på huvudet för att se sånt som normalt sett bara susar förbi i ögonvrån men bidrar till helheten.
\\r\\n\\r\\n [Image src=\\\"/pub_images/original/IMG_7806.jpg\\\" aspect=\\\"1:1\\\" /]\\r\\n\\r\\n [/Column]\\r\\n[/Row]\\r\\n\\r\\n\",\"parent\":{\"type\":\"id\",\"generated\":false,\"id\":\"Category:460\",\"typename\":\"Category\"},\"images\":[{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:608.images.0\",\"typename\":\"CategoryImage\"},{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:608.images.1\",\"typename\":\"CategoryImage\"},{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:608.images.2\",\"typename\":\"CategoryImage\"},{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:608.images.3\",\"typename\":\"CategoryImage\"},{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:608.images.4\",\"typename\":\"CategoryImage\"}],\"primaryRoute\":{\"type\":\"id\",\"generated\":false,\"id\":\"Route:kunskapsbank/guider/valj-ratt-skidgoggles\",\"typename\":\"Route\"},\"products\":{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"$Category:608.products\",\"typename\":\"PagedResult\"},\"__typename\":\"Category\"},\"Category:608.images.0\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/thumbs/Valj-ratt-goggles.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:608.images.1\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/small/Valj-ratt-goggles.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:608.images.2\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/medium/Valj-ratt-goggles.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:608.images.3\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/large/Valj-ratt-goggles.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:608.images.4\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/original/Valj-ratt-goggles.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Route:kunskapsbank/guider/valj-ratt-skidgoggles\":{\"id\":\"kunskapsbank/guider/valj-ratt-skidgoggles\",\"path\":\"/kunskapsbank/guider/valj-ratt-skidgoggles\",\"__typename\":\"Route\"},\"$Category:608.products\":{\"result\":[],\"__typename\":\"PagedResult\"},\"Category:677\":{\"id\":677,\"name\":\"Välj rätt kläder för topptur\",\"content\":\"[Row]\\r\\n [Column]\\r\\n
\\r\\n
Intresset för topptur och randoneé har verkligen exploderat de senaste åren. Här på Skistore så säljer vi idag t.ex. överlägset mest pjäxor med någon form av gåläge tillsammans med bindningar som har bra åkprestanda och som går att tura med. När det kommer till hårdvara så har märkena sedan länge hakat på den här trenden och mött efterfrågan. Men hur är det med skidkläder för topptur? Visst finns det fartdräkter och tajta byxor som vi förknippar med ultrasnabba italienare som springer uppför berget, men för oss som gillar friåkning och vill ha något som vi känner oss bekväma i. Hur kan vi anpassa oss för att få ut mesta möjliga komfort och funktion ur våra skidkläder? 2023 finns ett stort utbud av kläder för skidåkare som älskar topptur och friåkning. Här kommer vi gå igenom några saker som kan vara bra att tänka på när du väljer plagg för vinterns toppturer.
\\r\\n [/Column]\\r\\n [Column]\\r\\n [Image src=\\\"/pub_images/original/FW2021_lofoten_-Kristin-Olsen_19.jpg\\\" /]\\r\\n [/Column]\\r\\n[/Row]\\r\\n\\r\\n[Row]\\r\\n
\\r\\n
Precis som för \\\"vanlig\\\" alpin skidåkning så är det bäst att klä sig enligt lager på lager principen. Det gör att du kan justera temperaturen under dagen och efter förhållanden. Värt att notera är att vi i regel inte behöver ha lika mycket kläder på oss vid en topptur som om vi skulle åka liftburet. Eftersom vi håller oss i rörelse större delen av tiden så blir vi inte nedkylda som i en lift eller när vi står och väntar på vänner. Detta gör att en ofta kan skippa ett klassiskt andralager som t.ex. mikrofleece eller liknande. Det blir ofta för varmt för vägen upp och tar bara plats i ryggsäcken. Bättre då att ha en lätt och packbar dunjacka som du kan dra på dig när ni stannar för fika.
\\r\\n[/Row]\\r\\n[Row]\\r\\n
\\r\\n
Det du har närmast kroppen har till uppgift att värma och transportera bort fukt från kroppen. Välj ett underställ som sitter relativt tajt, desto mer kontakt det har med huden desto bättre kommer fukttransporten fungera. I vår erfarenhet funkar merinoull allra bäst, det kan vara i en mix med polyester för slitstyrka och passform. Dragkedja kan vara skönt för att verkligen kunna lufta ur på varma dagar.
\\r\\n[/Row]\\r\\n\\r\\n \\r\\n\\r\\n[Row]\\r\\n
\\r\\n
Det är viktigt att ha ett värmande lager att ta på sig när man stannar till för vila eller lunch. En lätt, packbar dunjacka är ett utmärkt förstärkningsplagg som tar lite plats i ryggsäcken och inte väger mer än ett par 100g. En dunväst kan vara ett bra alternativ för att spara vikt och plats. Ta fram den direkt när du stannar för att hålla kroppsvärmen och ta av den när du börjar gå igen. Tänk på att kylan tränger på väldigt fort när man stannar och svetten torkar på kroppen, det är lätt att glömma av att det faktiskt är flera minusgrader ute trots att man svettas som en gris när man är i rörelse.
\\r\\n[/Row]\\r\\n\\r\\n \\r\\n\\r\\n[Row]\\r\\n
\\r\\n
En trelagersjacka i någon form av vattentätt membran är det absolut bästa valet. Här finns en hel del att välja mellan men tänk på att jackan bör andas bra ifall du behöver ha den på dig på vägen upp en blåsig dag. Det är även en fördel om den inte har för mycket fickor, snölås, ärmgaitern eller dylikt då detta gör att jackan inte packas ihop lika litet i ryggsäcken där den kommer spendera mycket tid. Bra ventilation är ett måste, de flesta skaljackor har dragkedjor för detta under armarna. Om möjligt välj en utan mesh i ventilationsöppningen, annars klipp bort detta för att spara vikt och packbarhet. Softshell kan vara ett bra alternativ, det andas väldigt bra och är bekvämt. Dock så är det tyngre och tar i regel mer plats.
\\r\\n[/Row]\\r\\n\\r\\n \\r\\n\\r\\n[Row]\\r\\n
\\r\\n
Som med jackan så är skalplagg eller softshell det bästa valet beroende på vad för skidåkning det gäller. Är det puder så kan hårda skal vara att föredra då de står emot vätan bättre. För tillfällen där byxorna inte kommer utsättas för så mycket väta är softshell bekvämt och andas bra, det är också skönt att slippa prasslet från 3-lagers gore-tex. Tänk på att inte ha för vida byxor, det känns lätt bylsigt och tyget kommer i vägen. Går du mer tekniska turer som kräver stegjärn finns också en fara i att du fastnar i byxorna och tappar balansen, och byxorna går sönder. Har du inte snölås på din jacka kan hög midja vara skönt, de blir dock varmare och det kan vara mer bekvämt att gå med låg midja. Även här är bra ventilation viktigt, dragkedja som går att öppna upp längs benets utsida är att föredra.
\\r\\n[/Row]\\r\\n\\r\\n \\r\\n\\r\\n[Row]\\r\\n
\\r\\n
Många väljer att ha två par handskar med sig, en för vägen upp och en för den faktiska skidåkningen. På vintern när det är kallt så är det ett bra sätt att göra, det är ofta för kallt för att gå helt utan handskar och det krävs inte mycket vind för att frysa om fingrarna. Tjocka skidhandskar kan dock bli för varmt och otympligt om det behöver fixas med utrustning på vägen. På vårturer räcker det ofta bra med en tunn handske för både vägen upp och ner, beroende på hur frusen du är. Vill du spara vikt och plats kan en handske där fodret går att ta ut vara ett bra alternativ, då kan du ha en tunn liner i skalet på vägen upp och sedan sätta tillbaka det tjocka fodret.
\\r\\n[/Row]\\r\\n\\r\\n \\r\\n\\r\\n[Row]\\r\\n
\\r\\n
\\\"Men nu får ni ge er! Jag kan ju inte ha speciella skidstrumpor för topptur!?\\\" kanske du tänker nu. Nej, det finns faktiskt inte jättemycket att säga om detta. Stumporna du trivs med kommer funka alldeles utmärkt även på tur. Men en sak som vi ändå vill lobba lite för är kompressionsstrumpor. Det gör att fötterna inte svullnar under dagen, något som kan vara skönt när du bygger upp en massa värme på vägen upp för berget.
\\r\\n[/Row]\\r\\n\\r\\n \\r\\n \\r\\n\\r\\n[Row]\\r\\n [Column]\\r\\n
\\r\\n
Solglasögon - Ett absolut måste för långa dagar i bergen. Utan ett par bra brillor löper du risk att bli snöblind och få rejält ont i huvudet.
\\r\\n
Mössa - En tunn mössa eller pannband är skönt att ha när det blåser kallt på berget.
\\r\\n [/Column]\\r\\n [Column]\\r\\n [Image src=\\\"/pub_images/original/FW2021_lofoten_-Kristin-Olsen.jpg\\\" /]\\r\\n [/Column]\\r\\n[/Row]\",\"parent\":{\"type\":\"id\",\"generated\":false,\"id\":\"Category:460\",\"typename\":\"Category\"},\"images\":[{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:677.images.0\",\"typename\":\"CategoryImage\"},{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:677.images.1\",\"typename\":\"CategoryImage\"},{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:677.images.2\",\"typename\":\"CategoryImage\"},{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:677.images.3\",\"typename\":\"CategoryImage\"},{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:677.images.4\",\"typename\":\"CategoryImage\"}],\"primaryRoute\":{\"type\":\"id\",\"generated\":false,\"id\":\"Route:kunskapsbank/guider/valj-ratt-klader-for-topptur\",\"typename\":\"Route\"},\"products\":{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"$Category:677.products\",\"typename\":\"PagedResult\"},\"__typename\":\"Category\"},\"Category:677.images.0\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/thumbs/_33B9112.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:677.images.1\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/small/_33B9112.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:677.images.2\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/medium/_33B9112.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:677.images.3\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/large/_33B9112.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:677.images.4\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/original/_33B9112.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Route:kunskapsbank/guider/valj-ratt-klader-for-topptur\":{\"id\":\"kunskapsbank/guider/valj-ratt-klader-for-topptur\",\"path\":\"/kunskapsbank/guider/valj-ratt-klader-for-topptur\",\"__typename\":\"Route\"},\"$Category:677.products\":{\"result\":[],\"__typename\":\"PagedResult\"},\"Category:678\":{\"id\":678,\"name\":\"Vad är Gore-Tex\",\"content\":\"[Row]\\r\\n [Column]\\r\\n
\\r\\n
Gore-Tex är en produkt som tillverkas av företaget Gore som grundades i USA 1958. Det är ett vattentätt membran som används i funktionskläder för skidåkning, cykling, löpning och annan fysisk uteaktivitet. Grundfunktionen i den här typen av membran är att det är vattentätt samtidigt som det andas. Det blockerar alltså fukt från ena hållet och släpper igenom den från det andra genom, precis som vår hud gör. Detta gör att det lämpar sig otroligt väl för skidkläder där användaren är aktiv och bygger upp värme som behöver transporteras så att denne inte blir blöt av svett istället för väta utifrån.
\\r\\n [/Column]\\r\\n [Column]\\r\\n [Image src=\\\"/pub_images/original/gore-tex_garments_2_layer_drawing.png\\\" aspect=\\\"1:1\\\" /]\\r\\n [/Column]\\r\\n[/Row]\\r\\n\\r\\n[Row]\\r\\n
\\r\\n[/Row]\\r\\n
Det beror på. Det vill säga, Gore-Tex är så tätt som något kan vara om det fortfarande ska andas och släppa igenom fukten som kommer från kroppen. Därför är svaret, nej GTX är inte tätt på samma sätt som t.ex. galon. Galon däremot andas inte på något sätt och du som användare blir därför blöt inifrån istället om du inte ska stå helt still bredvid en fotbollsplan eller dylikt.
\\r\\n\\r\\n\\r\\n[Row]\\r\\n
\\r\\n[/Row]\\r\\n
När det kommer till vattentäthet i membranplagg så pratas det om vattenpelare. Detta är ett test som görs för att utvärdera hur pass tätt plagget är. Namnet på testet beskriver ganska exakt hur den här processen ser ut. Ett fyrkantigt rör som är ca 3x3cm stort placeras ovanpå materialet och fylls med vatten. En vattenpelare på 10.000mm betyder således att röret kan fyllas med 10.000mm vatten innan det börjar läcka igenom. Ju högre nummer, desto mer vattentätt är det.
\\r\\n
Den andra delen som mäts på ett membranplagg är hur väl det andas. Detta mäts genom att ta reda på hur många gram vattenånga som kan transporteras genom en kvadratmeter av tyget under 24h. Även här gäller att högre siffra ger bättre andningförmåga. 27000g/24h är att betrakta som väldigt bra andningsförmåga och det är vad vi hittar i t.ex. Gore-Tex Pro Shell.
\\r\\n\\r\\n[Row]\\r\\n
\\r\\n[/Row]\\r\\n
Ett vattentätt material som samtidigt andas är uppbyggt i olika lager. Längst ut finns yttertyget, oftast av polyester eller nylon med en förstärkning av ePTFE (Teflon), som är det vi ser och dess primära uppgift är att se bra ut och ge slitstyrka, det är i sig inte vattentätt. Det är behandlat med ett vattenavstötande medel som kallas DWR, Durable Water Repellent, för att inte suga åt sig vätska. Detta är en viktig del av plaggets förmåga att stå emot väta. Under detta kommer membranet som står för plaggets vattentäthet, det har väldigt små hål i sig som är tillräckligt små för att inte släppa igenom vatten men stora nog för att släppa igenom vattenånga. Längst in ligger ett tunt lager av mesh för att ge komfort i 3-lagersplagg medans 2-lagersplagg får ett separat lager av mesh.
\\r\\n\\r\\n
Skillnaden på 2 och 3-lagersplagg är alltså att i ett 3-lagersplagg är alla lager ihop limmade till ett tunt skal, medans i ett 2-lagersplagg är yttermaterial och membran i ett lager och innertyget (mesh) ett eget för att tillåta ett lager av foder däremellan.
\\r\\n\\r\\n[Row]\\r\\n
\\r\\n[/Row]\\r\\n
Kanske har någon nån gång sagt till dig att du inte bör tvätta Gore-Texkläder. Det är inte sant. Funktionsplagg mår bra av att tvättas, ganska ofta faktiskt. Beroende på hur du använder det så fastnar smuts och svett i membranet och gör att det inte kan andas. Det som är viktigt att tänka på när du tvättar funktionsplagg är att du använder rätt tvättmedel. Flytande tvättmedel som är framtaget för de här membranen sköljer ur dem utan att skada materialet.
\\r\\n
Vad som är absolut viktigast är dock att du impregnerar ditt plagg efter tvätt. Tvätten sköljer nämligen bort den DWR-behandling som ligger på yttertyget och gör att det drar åt sig en massa fukt. Trycket på membranet blir då för högt och det kommer tillslut att läcka igenom. Kläderna kommer dessutom se blöta ut och kännas blöta innan du blir blöt eftersom yttertyget drar åt sig vätan men membranet hindrar den från att tränga igenom, åtminstone tills trycket blir för högt.
\\r\\n
Märker du att din jacka eller dina byxor inte är lika vattentäta som de en gång var. Tvätta de då med ett bra tvättmedel för funktionsplagg och impregnera ordentligt efteråt så kommer du garanterat märka en enorm skillnad.
\\r\\n\\r\\n[ProductRow products=\\\"102685,102367,102303,102305,102301\\\" /]\",\"parent\":{\"type\":\"id\",\"generated\":false,\"id\":\"Category:460\",\"typename\":\"Category\"},\"images\":[{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:678.images.0\",\"typename\":\"CategoryImage\"},{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:678.images.1\",\"typename\":\"CategoryImage\"},{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:678.images.2\",\"typename\":\"CategoryImage\"},{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:678.images.3\",\"typename\":\"CategoryImage\"},{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:678.images.4\",\"typename\":\"CategoryImage\"}],\"primaryRoute\":{\"type\":\"id\",\"generated\":false,\"id\":\"Route:kunskapsbank/guider/vad-ar-gore-tex\",\"typename\":\"Route\"},\"products\":{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"$Category:678.products\",\"typename\":\"PagedResult\"},\"__typename\":\"Category\"},\"Category:678.images.0\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/thumbs/Image00001.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:678.images.1\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/small/Image00001.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:678.images.2\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/medium/Image00001.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:678.images.3\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/large/Image00001.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:678.images.4\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/original/Image00001.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Route:kunskapsbank/guider/vad-ar-gore-tex\":{\"id\":\"kunskapsbank/guider/vad-ar-gore-tex\",\"path\":\"/kunskapsbank/guider/vad-ar-gore-tex\",\"__typename\":\"Route\"},\"$Category:678.products\":{\"result\":[],\"__typename\":\"PagedResult\"},\"Category:770\":{\"id\":770,\"name\":\"Ortovox Diract Voice lavinsändare\",\"content\":\"[Row]\\r\\nLavinpaketet är en av de absolut viktigaste delarna i en offpistskidåkares utrustning. Utan sändare, spade och sond går det i praktiken inte att åka skidor utanför pisterna på ett försvarbart sätt. Rätt utrustning och utbildning är ett måste för dig som vill ge dig ut på äventyr och hitta den bästa åkningen som berget har att erbjuda. [Quote]Rätt kunskap hjälper dig dessutom att hitta den bästa snön för dagen.[/Quote]\\r\\n[/Row]\\r\\n\\r\\n[Row]\\r\\n [Column]
Den senaste tekniken bland lavinsändare hittar vi i årets stora nyhet, Ortovox Diract Voice. Med hjälp av röstnavigation gör den att du söker upp och hittar ett lavinoffer snabbare. Forskning visar att vi människor tar in röstinstruktioner snabbare och mer effektivt än skrivna budskap och en röst har dessutom en lugnande effekt på oss. En lavinolycka är en otroligt stressande situation även för den mest erfarna offpistskidåkaren, det innebär att ju enklare utrustning är att använda desto bättre.
[/Column]\\r\\n[Column][Video url=\\\"https://www.youtube.com/watch?v=czQIaoaKrxI\\\" /][/Column]\\r\\n[/Row]\\r\\n\\r\\n[CTA link=\\\"/skidutrustning/lavinutrustning/lavinpaket/ortovox-avalanche-rescue-ser-diract-voice\\\" text=\\\"Läs mer om Diract Voice här\\\" bg=\\\"#000000\\\" color=\\\"#FFFFFF\\\" bordercolor=\\\"#FFFFFF\\\" /]\\r\\n\\r\\n[Row]\\r\\n[Column]
Sigrun är en tysk psykolog som specialiserar sig på nevropsykologi. Nedan kan du läsa en intervju med henne om beslutsfattande i stressade situationer, hur vi kan förbereda oss för det och vilken roll utrustningen spelar i detta.
[/Column]\\r\\n[Column][Image src=\\\"/pub_images/original/Sigrun-Holzer-Portrait.JPG\\\" aspect=\\\"1:1\\\" /][/Column]\\r\\n[/Row]\\r\\n\\r\\n\\r\\n[Quote]“THE LESS YOU HAVE TO THINK, THE BETTER”[/Quote]\\r\\n\\r\\n
\\r\\n\\r\\n
Stress or the “fight-or-flight” response leads to improved physical performance, but at the same time reduces our cognitive capacity. It is shaped by our evolution. When our ancestors from the Stone Age saw saber-toothed tigers coming, they needed to be physically strong and able to flee quickly. Thus, our bodies begin producing hormones such as cortisol and noradrenaline. Blood sugar increases and cells are given a boost of energy. At this moment we do need strength, but our brains need to work, too. But our cognitive skills are put on the back burner and targeted action becomes difficult.
\\r\\n\\r\\n
\\r\\n\\r\\n
If the brain is not working properly due to negative stress, it falls back on habitual patterns of action. You can see an example of this in a day-to-day job: If a deadline is looming and you feel under intense pressure, you become less creative and do what you have always done. So in order to prepare for an avalanche it is advisable to practice actions until they become automatic. If you regularly practice the sequence, you can naturally recall it more easily and fall back on a structured course of action. I would also advise groups to decide who will play which role in such cases while still in the parking lot. This not only saves time, it also improves our ability to make quick, rational decisions under the influence of stress. Therefore: Don’t rush into action, even if you are under pressure to act immediately. First, take a few deep breaths. Thinking takes a bit more time. In general, the following rule applies: Do as much as you can in advance to simplify the complexity of the situation.
\\r\\n\\r\\n
\\r\\n\\r\\n
Intuitive operation is the same as automatic action: The less you have to think, the better – there’s no question about it. The voice navigation alone is a great help, because you can keep your eyes focused on the situation and not on the device. Visual information needs to be processed first and then translated into an action. When this is done for us by a voice and the instructions are direct, we save ourselves one step in the processing sequence. Thus, clear instructions mean we need less cognitive capacity, which is already limited in such a situation. In addition, we are first and foremost social beings with a need to belong. In stressful situations, a voice is always good. This is also something you learn during first aid. You feel less alone and calmer. Thus, in an optimal situation, stress levels will fall and cognitive ability improve.
\\r\\n\\r\\n\",\"parent\":{\"type\":\"id\",\"generated\":false,\"id\":\"Category:460\",\"typename\":\"Category\"},\"images\":[{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:770.images.0\",\"typename\":\"CategoryImage\"},{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:770.images.1\",\"typename\":\"CategoryImage\"},{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:770.images.2\",\"typename\":\"CategoryImage\"},{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:770.images.3\",\"typename\":\"CategoryImage\"},{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:770.images.4\",\"typename\":\"CategoryImage\"}],\"primaryRoute\":{\"type\":\"id\",\"generated\":false,\"id\":\"Route:kunskapsbank/guider/ortovox-diract-voice-lavinsandare\",\"typename\":\"Route\"},\"products\":{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"$Category:770.products\",\"typename\":\"PagedResult\"},\"__typename\":\"Category\"},\"Category:770.images.0\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/thumbs/_Z1I9894_Freeride_WS2122_Arlberg_HansiHeckmair_MedRes.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:770.images.1\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/small/_Z1I9894_Freeride_WS2122_Arlberg_HansiHeckmair_MedRes.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:770.images.2\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/medium/_Z1I9894_Freeride_WS2122_Arlberg_HansiHeckmair_MedRes.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:770.images.3\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/large/_Z1I9894_Freeride_WS2122_Arlberg_HansiHeckmair_MedRes.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:770.images.4\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/original/_Z1I9894_Freeride_WS2122_Arlberg_HansiHeckmair_MedRes.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Route:kunskapsbank/guider/ortovox-diract-voice-lavinsandare\":{\"id\":\"kunskapsbank/guider/ortovox-diract-voice-lavinsandare\",\"path\":\"/kunskapsbank/guider/ortovox-diract-voice-lavinsandare\",\"__typename\":\"Route\"},\"$Category:770.products\":{\"result\":[],\"__typename\":\"PagedResult\"},\"Category:771\":{\"id\":771,\"name\":\"Bästa skidhjälmarna 2022\",\"content\":\"[Row]\\r\\n
Att hitta rätt skidhjälm kan vara lite av en resa. Utbudet är stort och skillnaderna mellan de olika modellerna är inte alltid så lätta att se. Olika materialval och olika typer av teknologi bidrar alla till hur säker en hjälm är. Det viktigaste av allt när det kommer till skyddsutrustning är att passformen stämmer, det är alltså väldigt viktigt att du testar hjälmen ordentligt för att få bästa möjliga skydd.
[Quote]Passform är A och O när det gäller skidhjälmar. En hjälm med dålig passform skyddar sämre.[/Quote]\\r\\n[/Row]\\r\\n\\r\\n[CTA link=\\\"/kunskapsbank/guider/valj-ratt-skidhjalm\\\" text=\\\"Läs mer om hur en hjälm ska sitta här\\\" bg=\\\"#000000\\\" color=\\\"#FFFFFF\\\" bordercolor=\\\"#FFFFFF\\\" /]\\r\\n\\r\\n[Row]\\r\\n[Column][Image src=\\\"/pub_images/original/840094-MNGRY_1.jpg\\\" aspect=\\\"1:1\\\" /]
Sweet Protection har gjort en rejäl uppdatering på sin klassiska hjälm Trooper. Senaste modellen, Trooper 2Vi, är både lättare och ger ett bättre skydd än föregående modell. I hjärtat av den nya konstruktionen ligger ett tvålagers rotationsskydd som med hjälp av MIPS minskar risken för hjärnskakningar. Det heltäckande skalet som är förstärkt med kolfiber skyddar effektivt mot kraftiga smällar. Skyddslinerns som ligger innanför skalet är gjort i varierande tjocklek för att ge optimalt skydd där det verkligen behövs utan att hjälmen blir allt för tung. Sweet Protection Trooper 2Vi prickar en bra avvägning mellan skydd och komfort och är ett självklart val för friåkning på högsta nivå.
[CTA link=\\\"/skidutrustning/hjalmar/skidhjalmar/sweet-protection-trooper-2vi-mips-helmet-matte-nardo-gray\\\" text=\\\"Köp Trooper 2Vi här\\\" bg=\\\"#000000\\\" color=\\\"#FFFFFF\\\" bordercolor=\\\"#FFFFFF\\\" /][/Column]\\r\\n[Column][Image src=\\\"/pub_images/original/10113-1506_1.jpg\\\" aspect=\\\"1:1\\\" /]
POC Obex MIPS använder sig av ett delat skal för att sprida ut energin från en smäll så effektivt som möjligt. Hjälmen är lätt och luftig med justerbar ventilation så att du kan stänga till på vintern kallaste dagar när du vill behålla så mycket värme som möjligt. Smidig storleksjustering ger en skräddarsydd passform. Strategiskt placerad ventilation ovanför goggleskanten eliminerar imma på brillorna. MIPS skyddar mot rotationsvåld på huvudet och minskar risken för hjärnskakningar. POC Obex MIPS har en normal passform och sitter bra på de flesta som inte har en antingen väldigt bred eller smal huvudform.
[CTA link=\\\"/skidutrustning/hjalmar/skidhjalmar/poc-obex-mips-lead-blue-matt\\\" text=\\\"Köp Obex MIPS här\\\" bg=\\\"#000000\\\" color=\\\"#FFFFFF\\\" bordercolor=\\\"#FFFFFF\\\" /][/Column]\\r\\n[/Row]\\r\\n\\r\\n[Row]\\r\\n[Column][Image src=\\\"/pub_images/original/10480-8431_1.jpg\\\" aspect=\\\"1:1\\\" /]
POC Meninx RS MIPS är en ny skidhjälm för 2022 och här har det inte sparats på varken innovation eller säkerhet. Ett heltäckande ABS-skal som går ner halvägs över öronen ger ett väldigt omslutande skydd. Skyddsliners i både EPS och EPP uppdelat i olia sektioner ser till att hjälmen effektivt sprider ut kraften från en smäll och minskar krafterna som når huvudet. Den här konstruktionen gör och att POC hittat en sweet spot mellan hög säkerhet, vikt och komfort. Diskret men ställbar ventilation gör att du kan anpassa dig efter vädret och temperaturen, öronlapparna är löstagbara i två steg för att ge olika lägen av luftighet. Smidigt enhandsspänne på hakremmen gör att hjälmen är väldigt smidigt att knäppa och knäppa upp även med handskar på. Övriga features så som RECCO, NFC Medical ID och MIPS rotationskydd gör POC Meninx RS till en av dem säkraste hjälmarna på marknaden!
[CTA link=\\\"/skidutrustning/hjalmar/skidhjalmar/poc-meninx-rs-mips-hydrogen-whitemoldanite-green-matt\\\" text=\\\"Köp Meninx RS MIPS\\\" bg=\\\"#000000\\\" color=\\\"#FFFFFF\\\" bordercolor=\\\"#FFFFFF\\\" /][/Column]\\r\\n[Column][Image src=\\\"/pub_images/original/271751-AB_1.jpg\\\" aspect=\\\"1:1\\\" /]
Scott Symbol 2 Plus D är en av våra mest populära skidhjälmar. Den använder sig av en modern in-moldkonstruktion där skyddmaterialet EPS kombineras med D3O för att fördela kraften från en smäll på bästa sätt. Tillsammans med rotationsskyuddet MIPS som skyddar mot bl.a. hjärnskakningar gör det Symbol 2 till en av de bästa skidhjälmarna på marknaden. Sen att den är otroligt skön gör inte saken sämre!
[CTA link=\\\"/skidutrustning/hjalmar/skidhjalmar/scott-symbol-2-plus-d-aspen-blue\\\" text=\\\"Köp Symbol 2 Plus D här\\\" bg=\\\"#000000\\\" color=\\\"#FFFFFF\\\" bordercolor=\\\"#FFFFFF\\\" /][/Column]\\r\\n[/Row]\\r\\n\\r\\n\\r\\n\\r\\n\",\"parent\":{\"type\":\"id\",\"generated\":false,\"id\":\"Category:460\",\"typename\":\"Category\"},\"images\":[],\"primaryRoute\":{\"type\":\"id\",\"generated\":false,\"id\":\"Route:kunskapsbank/guider/basta-skidhjalmarna-2022\",\"typename\":\"Route\"},\"products\":{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"$Category:771.products\",\"typename\":\"PagedResult\"},\"__typename\":\"Category\"},\"Route:kunskapsbank/guider/basta-skidhjalmarna-2022\":{\"id\":\"kunskapsbank/guider/basta-skidhjalmarna-2022\",\"path\":\"/kunskapsbank/guider/basta-skidhjalmarna-2022\",\"__typename\":\"Route\"},\"$Category:771.products\":{\"result\":[],\"__typename\":\"PagedResult\"},\"Category:773\":{\"id\":773,\"name\":\"Bästa lavinsändarna 2023\",\"content\":\"
Lavinsändaren är en av de viktigaste delarna av en skidåkares utrustning. Utan den går det inte att ge sig ut utanför de markerade pisterna på ett säkert sätt. Det här är en del av din utrustning som kan rädda livet både på dig och dina kompisar. Vid valet av sändare är det viktigt att titta på dess funktioner och hur ny eller gammal tekniken som används är.
\\r\\n\\r\\n
\\r\\n\\r\\n
\\r\\n
\\r\\n
\\r\\n
\\r\\n
\\r\\n
\\r\\n
\\r\\n[Row]\\r\\n[Column][Image src=\\\"/pub_images/small/BD151001_2.jpg\\\" aspect=\\\"1:1\\\" /]
Modern teknik gör den otroligt användarvänlig och snabb att jobba med även i en pressad situation. 60m räckvidd i ett cirkulärt sökområde gör att du snabbt och effektivt kan söka av ett område efter begravda offer. Batteritiden på 400h gör att du inte behöver oroa dig för att sändaren inte ska orka hela vägen, den drivs med tre stycken alkaliska AAA. Som alla moderna lavinsändare har Guide BT tre antenner att arbeta med för bästa precision. Funktionalitet som markering av hittade offer och SCAN som gör att snabbt kan få en överblick över situationen gör sändaren väldigt trygg i en situation där flera personer ligger begravda. En trevlig extrafunktion är den inbyggda lutningsmätaren, ett bra verktyg för att få en känsla för terrängen du rör dig i. Att ha koll på lutningar är första steget för att inte hamna i en lavin från första början. I sann modern anda är Black Diamond Guide BT även utrustad med Bluetooth vilket gör att du kan sköta mjukvaruuppdateringar själv via en app i telefonen.
[CTA link=\\\"/skidutrustning/lavinutrustning/lavinsandare/black-diamond-g\\\" text=\\\"Köp Guide BT här\\\" bg=\\\"#000000\\\" color=\\\"#FFFFFF\\\" bordercolor=\\\"#FFFFFF\\\" /][/Column]\\r\\n[Column][Image src=\\\"/pub_images/small/20304_2.jpg\\\" aspect=\\\"1:1\\\" /]
Mammut Barryvox är en av de högst ansedda lavinsändarna på marknaden. Som alla moderna sändare så har den tre antenner, något som särskiljer den många andra är dock att X & Y antennerna är väldigt lika i längd vilket ger ett större och mer cirkulärt sökområde. Detta gör att du får en första signal mycket snabbare än med ett mer traditionellt sökområde som är mer ovalt. Räckvidd på 70m gör att du snabbt kan påbörja ditt sök. Allt med Mammut Barryvox är gjort för att den ska vara lätt att använda i en stressad situation. Tydlig skärm och stora knappar som går att använda med handskar på.
[CTA link=\\\"/skidutrustning/lavinutrustning/lavinpaket/mammut-barryvox-package\\\" text=\\\"Köp Barryvox Set här\\\" bg=\\\"#000000\\\" color=\\\"#FFFFFF\\\" bordercolor=\\\"#FFFFFF\\\" /][/Column]\\r\\n[/Row]\\r\\n\\r\\n[Row]\\r\\n[Column][Image src=\\\"/pub_images/small/O29754_1.JPG\\\" aspect=\\\"1:1\\\" /]
Det här är den första sändaren på marknaden med röstnavigation vilket innebär att du kan hålla blicken på din omgivning istället för att kolla vart sändaren pekar dig. Designen är gjord för att ge enklast möjliga användarupplevelse, i en stressad situation är enklare alltid bättre. Därför har Diract Voice bara en knapp som används för att flagga av hittade sändare om flera människor ligger begravda.\\r\\n\\r\\nSmart Antenna Technology gör att den här lavinsändaren analyserar situationen och väljer automatiskt den av de tre antennerna som har bäst räckvidd och chans att lokalisera den begravda personen. Givetvis finns även en säkerhetsfunktion som automatiskt slår över sändaren till SEND-läge om det skulle gå en till lavin och den som söker dras med.
[CTA link=\\\"/skidutrustning/lavinutrustning/lavinpaket/ortovox-avalanche-rescue-ser-diract-voice\\\" text=\\\"Läs mer om Diract Voice här\\\" bg=\\\"#000000\\\" color=\\\"#FFFFFF\\\" bordercolor=\\\"#FFFFFF\\\" /][/Column]\\r\\n[Column][Quote]Forskning visar att vi människor tar in röstinstruktioner snabbare och mer effektivt än skrivna budskap och en röst har dessutom en lugnande effekt på oss.[/Quote][/Column]\\r\\n[/Row]\\r\\n
\\r\\n
\\r\\n
Alla som åker offpist och rör sig i lavinfarlig terräng bör ha en lavinsändare på sig. Det enda realistiska sättet att bli räddad eller rädda någon ur en lavin är s.k. kamraträddning, dvs. de som åker ihop hjälpar varandra. Tänk på att köpa en lavinsändare som matchar din kunskapsnivå, en modell som är avancerad med många olika funktioner kommer inte hjälpa dig att snabbare söka upp och rädda din kompis.
\\r\\n
Något som kan vara intressant att titta på i samband med att du tittar på lavinsändare och lavinpaket är en lavinryggsäck. Det är en produkt som visat sig ha stor positiv effekt på dina chanser att inte bli begravd i en lavin.
\\r\\n\\r\\n
\\r\\n
När du köper lavinutrustning så är det viktigt att få med alla delarna. Sändare, spade och sond utgör det basala lavinpaketet som alla offpistskidåkare behöver ha. När det kommer till sändaren är det viktigt att den har de egenskaper som nämnts tidigare, men lägg också märke till batteritid och räckvidd. Standard batteritid på moderna sändare är någonstans runt 200h men det finns de som har upptill 400h+. Ang. räckvidden bör du ligga någonstans mellan 50-70m.
\\r\\n
En lavinsond ska vara längre än 200cm, 240 är ett vanligt mått och duger bra för majoriteten av användare. När det kommer till lavinspadar så är det viktigaste hållbarheten, köp inte en i plast utan det ska vara ordentlig aluminiumkonstruktion. Efter det är det såklart viktigt att den får plats i din ryggsäck.
\\r\\n
När du köpt din lavinutrustning är det viktigt att träna ordentligt med den. Oavsett hur ny och fin utrustning du har så är det väldigt viktigt att veta hur den fungerar och hur du bör agera om olyckan skulle vara framme.
\\r\\n\\r\\n
\\r\\n
\\r\\n
\\r\\n
\\r\\n
\\r\\n
\\r\\n
\\r\\n
\\r\\n\\r\\n
\\r\\n
Funktionsmässigt så gör alla sändare samma sak, vad som skiljer dem åt är tillvägagångssättet och utformningen av sändaren som påverkar dess användarvänlighet.
\\r\\n\\r\\n
Alla sändare av alla märken är kompatibla med varandra, det går alltså alldeles utmärkt att hitta någon som har en Ortovoxsändare på sig om man själv har en sändare från Mammut eller Black Diamond. Vad som dock är värt att säga är att vissa gamla sändare (Innan 1986) inte bör användas längre då frekvensen är en annan idag (457kHz), så lägg tillbaka morsans gamla sändare i garderoben och investera i en egen.
\\r\\n\\r\\n
VIKTIGT! RECCOreflektorer är inte samma sak som lavinsändare. Dessa reflektorer sitter ofta i kläder och annan utrustning och skickar ut en signal som kan plockas upp av en särskild RECCOmottagare. Det absolut mest effektiva sättet att rädda en människor ur en lavin är kamraträddning med lavinsändare.
\\r\\n\\r\\n
\\r\\n
Lavinutrustning är ett måste för alla som åker offpist. Det bästa du kan göra är att köpa ett komplett lavinpaket av modern typ, gå en lavinkurs och försök ha en diskussion med människor du åker skidor med. Medvetenhet och en grov plan för hur ni ska agera är ett bra steg på vägen till säkrare offpistskidåkning.
\",\"parent\":{\"type\":\"id\",\"generated\":false,\"id\":\"Category:460\",\"typename\":\"Category\"},\"images\":[],\"primaryRoute\":{\"type\":\"id\",\"generated\":false,\"id\":\"Route:kunskapsbank/guider/basta-lavinsandarna-2023\",\"typename\":\"Route\"},\"products\":{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"$Category:773.products\",\"typename\":\"PagedResult\"},\"__typename\":\"Category\"},\"Route:kunskapsbank/guider/basta-lavinsandarna-2023\":{\"id\":\"kunskapsbank/guider/basta-lavinsandarna-2023\",\"path\":\"/kunskapsbank/guider/basta-lavinsandarna-2023\",\"__typename\":\"Route\"},\"$Category:773.products\":{\"result\":[],\"__typename\":\"PagedResult\"},\"Category:775\":{\"id\":775,\"name\":\"Oakley linser\",\"content\":\"
Oakley har ett brett utbud av olika linser för alla typer av väderförhållanden. Men att utröna skillnaden emellan de olika kan ibland vara svårt och förvirrande. Läs vår genomgående guide där vi förklarar skillnaden på dem olika modellerna och när de ska användas.
\\r\\n\\r\\n
\\r\\n\\r\\n
VLT är ett uttryck som används för att beskriva hur mycket ljus som tillåts att färdas genom linsen och nå dina ögon. Det anges i procent. En helt klar lins för kvällsskidåkning och mörka förhållanden ger som referens någonstans mellan 60-100% VLT. I kontrast till detta så kan en mörk lins för soliga vara så mörka som 5,5% VLT.
\\r\\n\\r\\n
Ser vi till vad som brukar anses vara bra allroundlinser så ligger dem någonstans i spannet 15-40% VLT. Utöver det spelar övrig behandling av linsen in så som kontrasthöjande behandlingar. Här jobbar olika märken på olika sätt, Oakley har sina Prizm-linser som ger perfekta kontraster även på mörkare linser. Detta öppnar upp för att ge bättre ljusskydd utan att tappa kontrasterna.
\\r\\n\\r\\n
\\r\\n\\r\\n[Row]\\r\\n[Column][Image src=\\\"/pub_images/original/oakley-replacement-lens-flight-deck-xl-prizm-black-iridium_12_2.jpg\\\" aspect=\\\"1:1\\\" /]
Prizmlins för soliga dagar. Den svarta linsen har ingen färgförvrängning medan iridium-behandlingen minskar blänk. Prizmbehandlingen kontrollerar ljuset och vad som släpps igenom vilket ger ökad konstraster.
[/Column]\\r\\n[Column][Image src=\\\"/pub_images/original/oakley-replacement-lens-flight-deck-xl-prizm-jade-iridium_3_2.jpg\\\" aspect=\\\"1:1\\\" /]
Det här är en perfekt allroundlins för varierande förhållanden. Prizmbehandlingen kontrollerar ljuset och vad som släpps igenom vilket ger ökad konstraster.
[/Column]\\r\\n[/Row]\\r\\n\\r\\n[Row]\\r\\n[Column][Image src=\\\"/pub_images/original/oakley-replacement-lens-flight-deck-xl-prizm-sapphire-iridium_4_2.jpg\\\" aspect=\\\"1:1\\\" /]
Det här är en perfekt allroundlins för varierande förhållanden. I praktiken samma funktion som Prizm Jade Iridium med en annan look. Prizmbehandlingen kontrollerar ljuset och vad som släpps igenom vilket ger ökad konstraster.
[/Column]\\r\\n[Column][Image src=\\\"/pub_images/original/oakley-replacement-lens-flight-deck-xl-prizm-torch-iridium_3_2.jpg\\\" aspect=\\\"1:1\\\" /]
Det här är en perfekt allroundlins för varierande förhållanden. Något ljusare men i praktiken samma funktion som Prizm Jade Iridium & Prizm Sapphire Iridium med en annan look. Prizmbehandlingen kontrollerar ljuset och vad som släpps igenom vilket ger ökad konstraster.
[/Column]\\r\\n[/Row]\\r\\n[Row]\\r\\n[Column][Image src=\\\"/pub_images/original/oakley-replacement-lens-flight-deck-xl-prizm-rose_3_2.jpg\\\" aspect=\\\"1:1\\\" /]
Det här är en grym lins för mestadels molnigt väder. Ingen iridiumbehandling för maximalt med ljusgenomsläpp. Prizmbehandlingen kontrollerar ljuset och vad som släpps igenom vilket ger ökad konstraster.
[/Column]\\r\\n[Column][Image src=\\\"/pub_images/original/oakley-replacement-lens-flight-deck-xl-prizm-persimmon_3_2.jpg\\\" aspect=\\\"1:1\\\" /]
Det här är en klassisk allroundlins som är perfekt för varierande men mestadels molnigt väder. Ingen iridiumbehandling för maximalt med ljusgenomsläpp. Prizmbehandlingen kontrollerar ljuset och vad som släpps igenom vilket ger ökad konstraster.
[/Column]\\r\\n[/Row]\\r\\n\\r\\n[Row]\\r\\n[Column][Image src=\\\"/pub_images/original/oakley-replacement-lens-flight-deck-xl-prizm-high-pink_4_2.jpg\\\" aspect=\\\"1:1\\\" /]
Högt ljusgenomsläpp och kontrasthöjande behandling gör att den här linsen är perfekt för molniga och snöiga dagar. Prizmbehandlingen kontrollerar ljuset och vad som släpps igenom vilket ger ökad konstraster.
[/Column]\\r\\n[Column][Image src=\\\"/pub_images/original/oakley-flight-deck-l-lens-prizm-clear-aoo7050ls-000022_1_2.jpg\\\" aspect=\\\"1:1\\\" /]
Helt klar lins som släpper igenom allt ljus utan att färga det. 100% UV-skydd och ger såklart skydd mot vind och snö. Det finns inget som slår klarglas för kvällsskidåkning och om du åker skidor med pannlampa.
[/Column]\\r\\n[/Row]\\r\\n\\r\\n
\\r\\n
Vi har ett brett utbud av både kompletta skidglasögon och extralinser till Oakley. Goggles är en viktig del av en skidåkares utrustning och utan bra optik kan vi inte se vart vi är på väg. Att investera i ett par riktigt bra skidgoggles är något du inte kommer ångra.
\\r\\n\\r\\n[CTA link=\\\"/skidutrustning/goggles\\\" text=\\\"Köp skidglasögon här\\\" bg=\\\"#000000\\\" color=\\\"#FFFFFF\\\" bordercolor=\\\"#FFFFFF\\\" /]\\r\\n\\r\\n\\r\\n\\r\\n\",\"parent\":{\"type\":\"id\",\"generated\":false,\"id\":\"Category:460\",\"typename\":\"Category\"},\"images\":[],\"primaryRoute\":{\"type\":\"id\",\"generated\":false,\"id\":\"Route:kunskapsbank/guider/oakley-linser\",\"typename\":\"Route\"},\"products\":{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"$Category:775.products\",\"typename\":\"PagedResult\"},\"__typename\":\"Category\"},\"Route:kunskapsbank/guider/oakley-linser\":{\"id\":\"kunskapsbank/guider/oakley-linser\",\"path\":\"/kunskapsbank/guider/oakley-linser\",\"__typename\":\"Route\"},\"$Category:775.products\":{\"result\":[],\"__typename\":\"PagedResult\"},\"Category:884\":{\"id\":884,\"name\":\"ZipFit Innerskor\",\"content\":\"[row]\\r\\n[column]\\r\\n
ZipFit är enligt många innerskornas Rolls Royce. De är framtagna av ingen mindre än Sven Coomer som är en pionjär inom pjäxvärlden. Han uppfann fyrspännespjäxan som den ser ut idag och även sprutinnerskon. Eftersom han aldrig blev riktigt nöjd med de sprutade innerskorna, främst pga. deras brist på användarvänlighet och användningen av miljöfarliga och hälsovådliga ämnen, började han utveckla ZipFit.
\\r\\n
ZipFit bygger på sitt unika OMFit Korkmaterial som formar sig efter fötterna och kan anpassas under hela innerskons livslängd. Livslängden som förövrigt är otroligt lång, många använder sina ZipFit innerskor väl över 300 åkdagar och flyttar med sig dem från en pjäxa till nästa. På det sättet bör man se på de som en investering i långvarig pjäxkomfort och prestanda. De går att fylla på med OMFit Kork om man med tiden känner att man vill tajta till passformen ytterligare. Men ungefär som ett par sjyssta jeans så slits en ZipFit innersko in med tiden, deras slogan är måhända lite cheesy men det ligger ändå något i det, \\\"ZipFits break in, other liners break down\\\".
\\r\\n
\\r\\n
\\r\\n
\\r\\n
Om du är på jakt efter någon annan Zipfit modell än det vi har på hemsidan så är du varmt välkommen att kontakta oss. Vi beställer gärna hem precis den modellen du vill ha och hjälper dig att forma och passa ut den ordentligt.
\\r\\n[/column]\\r\\n[column]\\r\\n\\r\\n[/column]\\r\\n[/row]\\r\\n[Quote]Handgjorda i Montebelluna, Italien med de bästa materialen. [/Quote]\\r\\n\\r\\n
\\r\\n
\\r\\n
Designad för att hålla hälen och mellanfoten i en fastposition. Snörningen och power strapen sätter din fot i rätt position i innerskon för perfekt komfort och prestanda.
\\r\\n
\\r\\n
En av de bästa sakerna med ZipFit är komforten och värmen. Det kommer till stor del från den flexibla tåboxen som är gjord i neoprene så den stretchar och formar sig efter din fit.
\\r\\n
\\r\\n
Tåboxen i ZipFit innerskor är isolerade med Thinsulate och merinoull, det ger en grymt mjuk och skön känsla och håller dina fötter varma i alla väder samtidigt som den andas.
\\r\\n
\\r\\n
Tre separata fickor för OMFit korkmaterial gör att du kan skräddarsy din passform. Det går att spruta in med kork på in och utsida ankel och i tungan för att ge dig din perfekta pjäxpassform.
\\r\\n
\\r\\n
3mm tjock neoprene lining på insidan av innerskon ger en skön komfortboost utan att offra stöd och stabilitet i pjäxan.
\\r\\n\",\"parent\":{\"type\":\"id\",\"generated\":false,\"id\":\"Category:460\",\"typename\":\"Category\"},\"images\":[],\"primaryRoute\":{\"type\":\"id\",\"generated\":false,\"id\":\"Route:kunskapsbank/guider/zipfit-innerskor\",\"typename\":\"Route\"},\"products\":{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"$Category:884.products\",\"typename\":\"PagedResult\"},\"__typename\":\"Category\"},\"Route:kunskapsbank/guider/zipfit-innerskor\":{\"id\":\"kunskapsbank/guider/zipfit-innerskor\",\"path\":\"/kunskapsbank/guider/zipfit-innerskor\",\"__typename\":\"Route\"},\"$Category:884.products\":{\"result\":[],\"__typename\":\"PagedResult\"},\"Category:982\":{\"id\":982,\"name\":\"Fox storleksguider\",\"content\":\"\\r\\n\\r\\n
\\r\\n \\r\\n \\r\\n
\\r\\n \\r\\n\\r\\n
\\r\\n