Loading...
031-715 43 23
info@skistore.se
Skistore.se/Mtbstore.se
Övre Husargatan 2
411 22 Göteborg
Opening hours:
Mon-Fri 11-18
Sat 11-15
Sun closed
Powered by Jetshop
En skidas svängradie bestäms av dess skärning, form, och anges i meter. Ju smalare en skidas midja är i relation till dess tip och tail desto kortare svängradie har den. En skida med mycket skärning, kort svängradie, trivs bäst med att göra korta svängar och kan känns lite orolig och ryckig i stora öppna svängar. En skida som har en rak form med mindre skärning, lång svängradie, trivs bäst med att göra stora svängar och kräver lite kraft och teknik för att tryckas in i korta svängar där den ofta känns lite trög och tungsvängd.
\\r\\n\\r\\nVad man vill ha för radie styrs av hur duktig man är som åkare, vilken typ av åkning man har tänkt använda skidan till och självklart personliga preferenser men som hjälp på vägen har vi här nedan en liten fingervisning för vad olika svängradier är bäst lämpade för:
\\r\\n\\r\\nUpp till 16m – En ren slalomskida, trivs bäst i preparerade backar och korta, snabba svängar
\\r\\n17-25m – Allmountain skida, stabil på stora skär men hyfsat rapp vid kortare svängar. Funkar bra över hela berget i puder, pist och park.
\\r\\nÖver 25m – Allmountain/puderorienterad skida som trivs allra bäst i höga farter och stora svängar. Kräver god teknik för att funka bra över hela berget.
\\r\\n\\r\\nEn punkt att tänka på när du väljer radie är även vart du åker mest. En skida med väldigt kort radie kan t.ex. vara en rejäl bendödare i milslånga pister i Alperna medans den är helt perfekt för något kortare backar i nordiska fjäll.
\\r\\n \\r\\n [/Column]\\r\\n\\r\\n [Column]\\r\\nJu hårdare skida desto mer kraft finns det möjlighet att överföra till snön vilket resulterar i bättre grepp och mer acceleration. Man måste dock vara en duktig åkare med bra teknik för att kunna utnyttja en hårdare skida på ett bra sätt. Trenden är därför något mjukare skidor som blir roligare för gemene man där fokus är att kunna och orka åka längre dagar. Med det sagt så är det inte så att man ska välja för mjuk skida utan detta är väldigt individuellt. Faktorer att tänka på när man väljer flex är bl.a, teknik, vikt, åkstil, vart man åker, och framför allt de personliga preferenserna. Som exempel kan en tung åkare med lite sämre teknik uppleva en skidas flex samma som en lättare åkare med bättre teknik.
\\r\\n\\r\\nEn anledning till att dagens skidor tenderar att vara något mjukare är att moderna materialval och konstruktioner tillåter det. Idag kan en skida vara mjukare utan att tappa all prestanda, de blir på så sätt mer allsidiga. Ett vanligt missförstånd är att en skida måste vara väldigt styv på längden för att få bra kantgrepp. Visst spelar det in men faktum är att vridstyvhet bidrar mer till just kantgrepp, så en mjuk men vridstyv skida kan vara en bra avvägning.
\\r\\n \\r\\n [/Column]\\r\\n[/Row]\\r\\n\\r\\n[Row]\\r\\n [Column]\\r\\nDet här är ett begrepp som du kommer stöta på väldigt snabbt när du börjar leta nya skidor. Sedan ett par år tillbaka är det standard på alla skidor som inte är renodlade pistskidor i racestil. Kort sagt kan man säga att rocker gör skidor mer allsidiga och i många fall mer lättåkta. Det finns en uppsjö av olika kombinationer och varianter, vi kommer gå igenom några av de vanligaste typerna här.
\\r\\n\\r\\nLåt oss börja med den idag allra vanligaste varianten om vi pratar om all mountainskidor och friåkningsskidor. På de flesta modeller ser vi någon typ av rocker i tip & tail kombinerat med traditionellt spann under foten. Den här typen gör att skidorna flyter bättre, är snabbare in i sväng på hårt underlag och generellt sett blir de mer allsidiga. Hur rockerprofilen ser ut bestäms av vilka kvalitéer man vill ha ut ur skidan. T.ex. så ger en rocker som börjar tidigt men inte är så hög mer \\\"driv\\\" och skidan tenderar att vilja gå igenom uppåkt och stökig snö. En rocker som börjar senare men har en kraftigare böj kommer vilja gå över hinder i sin väg och lämpar sig bättre för kortsväng och något lägre hastighet.
\\r\\n\\r\\nSpannet gör att skidorna behåller kantgrepp och energi. Tar man bort det helt och låter rockern löpa från tip till tail får vi något som kallas för fullrocker. Detta används idag endast på renodlade puderskidor och även där är det mer ovanligt än för ett par år sedan. En variant här är vad vi kan kalla för plattspann, då har skidan inget spann under foten men rockern har inte en kontinuerlig kurva längs hela skidan längd. Den är, som namnet anger, helt platt under foten. Detta gör skidan väldigt lugn och förutsägbar i hög fart men det kan upplevas som livlöst och tungkört i lägre hastighet.
\\r\\n\\r\\n [/Column]\\r\\n\\r\\n [Column]\\r\\n [Image src=\\\"/pub_images/original/Rockerprofiler.jpg\\\" aspect=\\\"2:1\\\" /]\\r\\n [/Column]\\r\\n[/Row]\\r\\n\\r\\nAtt välja skidstavar är inte alltid det lättaste. Ska man ha stavar med fast längd eller teleskopstavar? Hur långa ska de vara? Vad för truga är bra till just min åkning? Här går vi igenom vad du bör tänka på innan du bestämmer dig.
\\r\\n\\r\\nMånga åker med stavar som är lite för långa. En för lång stav kan få dig att hamna i baksätet då stavisättningen hamnar för långt fram och inte vinkelrätt mot underlaget. Det blir då lätt en ganska stum isättning som trycker överkroppen bakåt. Det klassiska måttet med 90 grader i armvecket är, enligt oss på Skistore, något förlegat. Åtminstone när det kommer till friåkning. Välj därför hellre en lite kortare stav som gör att du får jaga stavisättningen något och får fram vikten på skidorna.
\\r\\n\\r\\nStorlek på trugan (den runda plastgrejen längst ner på staven) är något som har fått många att svära genom åren. Ska du utanför pist? Se då till att ha en större truga. Stavisättningen blir bättre och det är faktiskt möjligt att staka med dem, även i mycket snö. Det finns få saker som är så irriterande som en stav som bara går rakt igenom underlaget, alla som någon gång har tappat en truga vet detta. Om man spenderar all tid i pisten så är en stor truga inte nödvändigt utan välj då en lite mindre. Trugor som är 90 mm+ i diameter är att betrakta som större. Mindre trugor brukar vara ca 60 mm.
\\r\\n\\r\\n\\r\\n [/Column]\\r\\n [Column]\\r\\n [Image src=\\\"/pub_images/original/Kang-stavar.jpg\\\" aspect=\\\"2:1\\\" /]\\r\\n \\r\\nStavar kommer i en del olika material. Vanligt förekommande är aluminium, kolfiber, komposit och bambu. Aluminium är ofta det som blir mest prisvärt och här finns ett stort utbud både i fast längd och teleskop. Fördelen med alustavar är att de kan böjas tillbaka om man skulle ramla och ge de en knäck och om de går av är de inte allt för dyra att byta ut.
\\r\\n\\r\\nKolfiberstavar är också väldigt populärt. Här kan man spara mycket vikt så för de som går topptur är det kanon. En kolfiberstav är även styvare och ger en annan känsla i stavisättningen och stakning. De går inte att deformera utan håller sig raka om de inte får en så kraftig smäll att de går av. En nackdel är att det efter en ordentligt smäll kan uppstå sprickbildningar som inte syns som gör att staven kan spricka vid ett oväntat tillfälle.
\\r\\n\\r\\nKompositstavar är lätta och flexiga för att absorbera stötar väl samtidigt som de är slitstarka och tåliga. Här ser vi ofta ett lite tjockare rör och pga. den lätta vikten är de populära för topptur. Bambu är det materialet som är mest ovanligt men funkar väldigt bra i skidstavar. Det är ett hårt och spänstigt träslag som ger stryktåliga och styva stavar. Kang Poles är det märke som gjort sig mest kända för sina bambustavar. Du hittar de givetvis på Skistore.
\\r\\n [/Column] \\r\\n[/Row]\\r\\n\\r\\n[Row]\\r\\n [Column]\\r\\n [Image src=\\\"/pub_images/original/IMG_7560.jpg\\\" aspect=\\\"1:1\\\" /]\\r\\n [/Column]\\r\\n\\r\\n [Column]\\r\\nEfterfrågan på teleskopstavar har vuxit lavinartat de senaste åren. Allt eftersom topptur blir mer och mer populärt så inser fler tjusningen med att kunna förlänga stavarna. Generellt sett vill vi ha långa stavar på väg uppför. De ger stöd och balans och vi kan enkelt byta grepp på traverser beroende på vilket håll vi är på väg åt. Väl uppe när de är dags att åka ner igen fäller vi ihop stavarna till önskad längd, det ger oss även möjlighet att variera längden beroende på vilken terräng vi ska åka i. I brant och teknisk terräng är ofta lite längre stavar att föredra. För fartfylld friåkning vill de flesta ha en något kortare stav.
\\r\\n\\r\\nTeleskopstavar är även bra för barn och ungdomar som fortfarande växer. Varför inte köpa en stav som de kan växa med istället för att köpa nya varje år? Visst är de lite dyrare men det räcker att vi behöver köpa ett par nya för att det ska vara värt den extra pengen.
\\r\\n [/Column]\\r\\n[/Row]\\r\\n\\r\\n[ProductRow products=\\\"278100-BL,FPCCFC-GN,BPCCFC-RE,BD111585,278121,TPCCFC-BK,BD111575,10D3030,BD111571,BD111579\\\" /]\",\"parent\":{\"type\":\"id\",\"generated\":false,\"id\":\"Category:460\",\"typename\":\"Category\"},\"products\":{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"$Category:605.products\",\"typename\":\"PagedResult\"}},\"Route:guides/guider/valj-ratt-skidstavar\":{\"id\":\"guides/guider/valj-ratt-skidstavar\",\"path\":\"/guides/guider/valj-ratt-skidstavar\",\"__typename\":\"Route\"},\"Category:605.images.0\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/thumbs/skidstavar.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:605.images.1\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/small/skidstavar.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:605.images.2\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/medium/skidstavar.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:605.images.3\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/large/skidstavar.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:605.images.4\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/original/skidstavar.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:606\":{\"id\":606,\"name\":\"Välj rätt bindning\",\"level\":3,\"parentId\":460,\"hasSubcategories\":false,\"primaryRoute\":{\"type\":\"id\",\"generated\":false,\"id\":\"Route:guides/guider/valj-ratt-bindning\",\"typename\":\"Route\"},\"images\":[{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:606.images.0\",\"typename\":\"CategoryImage\"},{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:606.images.1\",\"typename\":\"CategoryImage\"},{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:606.images.2\",\"typename\":\"CategoryImage\"},{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:606.images.3\",\"typename\":\"CategoryImage\"},{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:606.images.4\",\"typename\":\"CategoryImage\"}],\"__typename\":\"Category\",\"subcategories\":[],\"content\":\"[Row]\\r\\n [Column]\\r\\nValet av bindning är en viktigt del när du köper nya skidor. Beroende på hur användningsområdet ser ut finns olika behov. På senare år har marknaden fullkomligt exploderat med bindningar som gör många saker väldigt bra. Aldrig tidigare har det t.ex. gått att kombinera hård åkning i liftburen terräng med topptur så här effektivt. Här kommer vi gå igenom de olika typerna av bindningar med deras för och nackdelar.
\\r\\n\\r\\nAlpinbindningar: Traditionell konstruktion som riktar sig till dig som åker uteslutande liftburen terräng. I och med detta ligger fokus givetvis på utförsprestanda och säkerhet. Alpinbindningar utmärker sig generellt med överlägsen elasticitet, kraftöverföring och hållbarhet.
\\r\\n\\r\\nRambindningar: Den här kategorin kan vi tänka på som alpinbindningar med gåfunktion. Fokus ligger fortfarande på utförsprestanda och säkerhet men genom att fästa tå och häldel på en platta kan hälen knäppas loss och vi kan gå uppför med stighudar. Fördelen här är att du får ohämmad alpinprestanda, från bindningens håll, utför samtidigt som du kan gå på kortare toppturer. Ramen som håller ihop tå och häldel styvar dock upp skidan under foten vilket gör att flexet påverkas. En rambindning ändrar på så sätt en skidas karaktär något.
\\r\\n\\r\\nTechbindningar: Detta är ett samlingsnamn för den klassiska konstruktionen av topptursbindningar. Den minimalistiska designen ger väldigt lätta bindningar och fantastiska gålägen. Till skillnad från med en rambindning släpps hälen helt fri och du behöver inte lyfta bindningen i varje steg. Utvecklingen har gått såpass långt att den här typen av bindning kan funka som allroundbindning för den som går mycket topptur men vill ha en kraftfull bindning utför. Den största nackdelen med techbindningar är att de saknar mycket av den elasticitet so gör alpinbindningar säkra och pålitliga. På en klassisk techbindning finns ett mycket begränsat mått av rörlighet i tådelen, detta gör de känsliga för slag på sidan vilket kan leda till oönskade utlösningar.
\\r\\n\\r\\nVärt att notera är att det nu börjar komma bindningar som kombinerar den kraftiga alpinkonstruktionen med techbindningen smidiga gåfunktion. Först ut på marknaden med detta var Salomon Shift MNC som blivit en stor succé. Här får du mer eller mindre det bästa av två världar med alpinprestanda utför och techbindning uppför.
\\r\\n\\r\\nTelemarksbindningar: Lös häl har gjort lite av en comeback de senaste åren. Något som har börjat försvinna är det klassiska 75mm kabelsystemet. Idag tillverkas och säljs i regel bara NTN som är mer kraftfullt och pålitligt. På Skistore har vi ett av Sveriges största utbud av både telemarksbindningar och telemarkspjäxor.
\\r\\n\\r\\n [/Column]\\r\\n [Column]\\r\\n [Image src=\\\"/pub_images/original/IMG_7802.jpg\\\" aspect=\\\"1:1\\\" /]\\r\\n [Quote]\\r\\nDIN: DIN är en branschstandard som anger hur mycket kraft som krävs för att en bindning ska lösa ut. Det står i direkt relation till kroppsvikt och storlek på pjäxan. Ju högre vikt och mindre pjäxor man har desto högre på DIN-skalan hamnar man. Inställningarna påverkas även till stor del av hur duktig du är som åkare och vilken åkstil du har. Här gäller det att vara ärlig mot sig själv för att undvika skador. En bindning som är felaktigt inställd kan orsaka allvarliga skador. DIN-skalan på bindningar för ”gemene man” går mellan 3-20, dock aldrig så långt i en och samma bindning. Vid rätt val av bindning hamnar man någonstans i mitten av dess spektrum. Åker man med DIN 7 bör man således välja en bindning som går mellan t.ex. 3-12. Det är svårt att bara genom vikt och pjäxstorlek säga vilken DIN man bör ha då åkstil och nivå spelar stor roll, prata med någon i din lokala skidbutik för att få en bättre bild av vad just du behöver.
\\r\\nElasticitet: För att bindningar ska lösa ut vid rätt tillfällen krävs att pjäxan har en viss rörelsemån i bindningen, detta kallas för elasticitet. Vissa bindningar är konstruerade för att tillåta mer rörelse än andra. Traditionella techbindningar t.ex. har i praktiken bara någon rörelsemån i häldelen och väldigt begränsad eller ingen alls i tådelen. De kräver därför en väldigt god teknik och bra position på skidan för att undvika oönskade utlösningar.
\\r\\nAFD: Anti Friction Device, sitter under tån, och ibland i hälen. Den gör att pjäxan kan röra sig smidigt i sidled i bindningen vilket ger mer följsam utlösning vid en krasch. Vissa bindningar har en fast AFD med en glatt yta medan andra har en rörlig AFD som hjälper till när bindningar löser ut.
\\r\\nPluggning: Vid ommontering av bindningar måste de tidigare hålen pluggas för att skydda skidans kärna från fukt. Detta görs med trälim och plastplugg. Flera monteringar på en skida gör i regel ingen åverkan på dess hållfasthet. Det är dock viktigt att hålen inte hamnar för nära varandra. En hålbredd emellan nya och gamla hål är en bra tumregel.
\\r\\n [/Quote] \\r\\n [/Column]\\r\\n[/Row]\\r\\n\\r\\n[Row]\\r\\n [Column]\\r\\n [Image src=\\\"/pub_images/original/IMG_7763.jpg\\\" aspect=\\\"1:1\\\" /]\\r\\n [/Column]\\r\\n [Column]\\r\\n [Image src=\\\"/pub_images/original/IMG_7409.jpg\\\" aspect=\\\"1:1\\\" /]\\r\\n [/Column]\\r\\n[/Row] \\r\\n\\r\\n[ProductRow products=\\\"101742,21386,20988,23373,23676,TC48855,ATKFR14Y,L40902600+,FCJA004-GO,101748-004,101747-001\\\" /]\",\"parent\":{\"type\":\"id\",\"generated\":false,\"id\":\"Category:460\",\"typename\":\"Category\"},\"products\":{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"$Category:606.products\",\"typename\":\"PagedResult\"}},\"Route:guides/guider/valj-ratt-bindning\":{\"id\":\"guides/guider/valj-ratt-bindning\",\"path\":\"/guides/guider/valj-ratt-bindning\",\"__typename\":\"Route\"},\"Category:606.images.0\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/thumbs/bindningar.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:606.images.1\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/small/bindningar.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:606.images.2\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/medium/bindningar.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:606.images.3\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/large/bindningar.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:606.images.4\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/original/bindningar.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:607\":{\"id\":607,\"name\":\"Välj rätt skidhjälm\",\"level\":3,\"parentId\":460,\"hasSubcategories\":false,\"primaryRoute\":{\"type\":\"id\",\"generated\":false,\"id\":\"Route:guides/guider/valj-ratt-skidhjalm\",\"typename\":\"Route\"},\"images\":[{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:607.images.0\",\"typename\":\"CategoryImage\"},{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:607.images.1\",\"typename\":\"CategoryImage\"},{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:607.images.2\",\"typename\":\"CategoryImage\"},{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:607.images.3\",\"typename\":\"CategoryImage\"},{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:607.images.4\",\"typename\":\"CategoryImage\"}],\"__typename\":\"Category\",\"subcategories\":[],\"content\":\"Att ha en hjälm på huvudet när man åker skidor är för de allra flesta av oss en självklarhet. Det är både varmt, bekvämt och kan rädda livet på oss om olyckan skulle vara framme. Här nedan ska vi gå igenom hur en hjälm bör sitta på huvudet och hur man väljer rätt hjälm för sina behov.
\\r\\n\\r\\n[Row]\\r\\n[Column]\\r\\nDet kan vara bra att mäta sitt huvud med ett måttband innan man går och tittar på hjälmar, de flesta hjälmar har en storleksangivelse som sträcker sig över ett par cm, t.ex. så brukar Medium vara runt 55-58cm. Tänk dock på att formen varierar stort mellan märken och modeller. Bara för att måtten stämmer betyder det inte att hjälmen passar ditt huvud. En hjälm måste provas ut ordentligt.
\\r\\n \\r\\nNär man testar en hjälm så ska man leta efter ojämna tryck runt huvudet. Känn efter så att den sitter jämnt tajt och att det inte finns något utrymme mellan skalle och hjälm. Om hjälmen känns bra kan man göra ett s.k. ”skaktest”. Skaka på huvudet fram och tillbaka, om hjälmen kan röra sig fritt och skramla runt på huvudet så är den för stor. Om skaktestet går bra, ta tag i hjälmen med båda händerna och rucka den fram och tillbaka och åt sidorna. Skinnet på huvudet borde då röra sig med hjälmen utan att den flyttar sig. Många av dagens hjälmar har MIPS, det kommer skapa en viss rörelse ibland kan misstolkas som att hjälmen sitter för löst.
\\r\\n\\r\\nDe flesta hjälmar har någon form av system för att justera storleken. Det kan vara med ett vred i nacken eller genom att lägga i utfyllnad i form av pads. Kolla upp om hjälmen du testar har något sådant så att du kan skräddarsy passformen efter just ditt huvud.
\\r\\n [/Column]\\r\\n [Column]\\r\\nMan pratar om två huvudsakliga konstruktioner när det kommer till skidhjälmar. In mold eller hardshellhjälmar. En s.k. in mold hjälm är i regel lättare och mer välventilerad. Här är skyddsmaterialet ihopgjutet med det yttre skalet så de håller ofta en lägre profil och ser lite nättare ut på huvudet. En nackdel med den här typen av konstruktion är att den inte är lika stryktålig. Den tål smällar bra men inte lika många och tar mer stryk av att t.ex. hänga på ryggsäcken på en packad skidbuss.
\\r\\n\\r\\nHardshellhjälmar är gjorda så att det yttre skalet är separat från det huvudsakliga skyddsmaterialet. Detta ger ett skyddande lager som gör de mer stryktåliga och slitstarka. Eftersom det bildas en luftficka mellan det inre och yttre lagret är de ofta varmare. I och med att konstruktionen bygger lager på lager så blir hjälmarna tyngre och ofta lite större än in mold varianterna.
\\r\\n [/Column]\\r\\n[/Row]\\r\\n\\r\\n[Row]\\r\\n [Column]\\r\\n [Quote]\\r\\nMIPS: Den svenska uppfinningen MIPS har länge använts inom motorsport och har blivit vanligt förekommande även på skidhjälmar. Systemet skyddar mot s.k rotationsvåld mot huvudet som uppstår i någon mån varje gång ett föremål kolliderar med ett annat. Genom att bygga in ett separat skal mellan hjälmens skyddande yttre och huvudet kan man på ett effektivt sätt förebygga hjärnskakningar och liknande skador.
\\r\\n\\r\\nAramid: Förstärkningsmaterial som används i dyrare hjälmar. Ofta hittar vi det på särskilt utsatta punkter som i bakhuvudet.
\\r\\n\\r\\nEPS: Skyddsmaterial som används i många hjälmar. Framtaget för att absorbera och sprida ut kraften från en smäll. Tittar du innanför den mjuka inredningen i vissa skidhjälmar ser du ett ljust frigolitliknande material, detta är EPS.
\\r\\n\\r\\nEPP: Skyddsmaterial som används i hjälmar i den högre prisklassen. Detta är ett s.k. \\\"multi impact\\\" skydd som återhämtar sig efter en smäll vilket gör det mer slitstarkt och hållbart. Det delar de absorberande egenskaperna av EPS men är bättre på att hantera lågintensivt våld, dvs. tryckvåld i kontrast till hastiga och kraftiga smällar.
\\r\\n\\r\\nD3O: Ytterligare ett skyddsmaterial. Detta är en viskoelastisk plast som är mjuk och formbar under rörelse för att sedan bli stenhårt vid en smäll. Används i vissa hjälmar i panna och bakhuvud. Dels för komfort eftersom material formar sig mot kroppen men också för att D3O har väldigt bra absorberande egenskaper.
\\r\\n [/Quote]\\r\\n [/Column]\\r\\n [Column]\\r\\n [Image src=\\\"/pub_images/original/OBEX_storytelling_2.jpg\\\" aspect=\\\"1:1\\\" /]\\r\\n [/Column]\\r\\n[/Row]\\r\\n\\r\\nEtt par sjyssta goggles kan förgylla vilken skiddag som helst. Finns det något värre än att inte se ordentligt när man åker skidor? Imma, dåliga kontraster och grumliga linser ska ingen behöva stå ut med! Som tur är har tekniken kommit väldigt långt och många tillverkare gör idag väldigt bra linser för både sol och flatljus. Samtidigt gör smidiga system för att byta linserna gör att du kan anpassa dig efter förhållandena riktigt snabbt.
\\r\\n\\r\\n[Row]\\r\\n [Column]\\r\\nVilken typ av lins man behöver avgörs av var och när man åker mest. Givetvis styrs det av väderförhållanden men även årstid och plats. För den som åker mycket i norden tidigt på säsongen är t.ex. en mörk sollins inte det bästa eftersom solen knappt orkar över horisonten på dagarna. Här är en ljusare lins att föredra. Vice versa för den som åker mycket i alperna och kanske framförallt på våren så är en mörk lins bra även om det inte är strålande sol pga. att miljön är väldigt ljus.
\\r\\n\\r\\nEn fråga som är bra att ställa sig är om man kommer byta lins efter förhållanden eller mest kör med en. Det finns många bra all round linser som hanterar både flatljus och sol bra. Introduktionen av div. kontrasthöjande behandlingar som t.ex. Oakley Prizm, Smith Cromapop, Scott Amplifier m.fl. gör att även spegellinser funkar bra i mörka väderförhållanden. Men givetvis får man det bästa resultatet med en lins som är gjord specifikt för rådande väderlek.
\\r\\n\\r\\nSom med det mesta annat så får man vad man betalar för även med skidglasögon. Men vad är det man får egentligen?
\\r\\n* Linser av högre kvalité: Utvecklingen som går in i dagens linser är smått häpnande. För någon som aldrig testat en riktigt bra lins kan det vara svårt att föreställa sig. Men faktum är att bra goggles gör att vi ser bättre, i alla väder. De ska inte bara skydda mot snö, vind och kyla utan även ta fram kontraster och låta ögonen slappna av. Ofta handlar det mycket om att bättre linser är mycket mer kontrasthöjande.
\\r\\n* 100% UV-skydd: I sanningens namn så är detta något som de flesta moderna goggles erbjuder. Men var noga med att modellen du köper faktiskt ger ett fullgott UV-skydd, speciellt om du kan till alperna eller åker skidor på våren.
\\r\\n* Dubbelglas: Goggles som ska användas i kyla måste ha dubbla glas för att inte imma. Detta ser vi också i de flesta prisklasser av glasögon ämnade för skidåkning. Men det är viktigt att tänka på att t.ex. MX goggles, som är mycket billigare, i regel har enkelglas.
\\r\\n* 3-lagersfoam: En punkt som definitivt sållar enklare goggles från det övre skiktet. Det syftar på den mjuka foamen som ligger mot ansiktet. Bra goggles har tre lager i olika densitet som transporterar fukt bort från ansiktet och gör att brillorna sitter jämnt. Detta minskar hudirritation och gör att glasögonen håller längre.
\\r\\n* Bredare strap: Ett bredare band gör att brillorna sitter säkrare på hjälmen och det är dessutom mycket snyggare!
\\r\\nFotokromatiskt lins: På vissa goggles i den övre prisklassen ser vi fotokromatiska linser. Det innebär att linsen ändrar färg beroende på ljusförhållanden. Det blir mörkare när solen är framme och ljusare när det blir molnigt.
\\r\\n* Extralinser: Idag kommer många goggles med två linser för olika förhållanden. Om du tycker att priset är högt, kolla upp om det medföljer en extralins. Lösa linser till de flesta märken ligger runt 1000:-. Har du ändå tänkt ha två linser att byta mellan är det ofta väldigt prisvärt att köpa det i paket även om den initiala summan blir högre.
\\r\\n\\r\\n [/Column]\\r\\n\\r\\n [Column]\\r\\nPassform med hjälm är en viktig del. Givetvis vill vi ha goggles som sitter bekvämt mot ansiktet. De ska inte klämma över näsan eller kännas otympliga. Hjälmen du använder kommer ha en stor påverkan på hur brillorna sitter. Testa därför alltid skidglasögonen ihop med hjälm. Har du en sedan innan, ta med den till butiken när du provar. Annars köp hjälm och goggles ihop för att vara säker på att det funkar. Hur de sitter med hjälmen avgör också hur väl ventilationen fungerar.
\\r\\n\\r\\nTänk även på vidvinkeln. Hur brett periferiseendet är i ett par goggles är kanske inte det första man tänker på. Men faktum är att ett brett synfält gör väldigt mycket för hur bra ett par skidgoggles upplevs. Det är lite av en sån grej som man inte märker av förrän man saknar den. Som en person som åker mycket med relativt stora skidglasögon så känns nu de mindre ramarna med smalare synfält som att jag är fast i ett akvarium. Jag upplever nästan att jag behöver vrida på huvudet för att se sånt som normalt sett bara susar förbi i ögonvrån men bidrar till helheten.
\\r\\n\\r\\n [Image src=\\\"/pub_images/original/IMG_7806.jpg\\\" aspect=\\\"1:1\\\" /]\\r\\n\\r\\n [/Column]\\r\\n[/Row]\\r\\n\\r\\nIntresset för topptur och randoneé har verkligen exploderat de senaste åren. Här på Skistore så säljer vi idag t.ex. överlägset mest pjäxor med någon form av gåläge tillsammans med bindningar som har bra åkprestanda och som går att tura med. När det kommer till hårdvara så har märkena sedan länge hakat på den här trenden och mött efterfrågan. Men hur är det med skidkläder för topptur? Visst finns det fartdräkter och tajta byxor som vi förknippar med ultrasnabba italienare som springer uppför berget, men för oss som gillar friåkning och vill ha något som vi känner oss bekväma i. Hur kan vi anpassa oss för att få ut mesta möjliga komfort och funktion ur våra skidkläder? 2020 finns det faktiskt en hel del skidkläder som riktar sig till den här målgruppen. Här kommer vi gå igenom några saker som kan vara bra att tänka på när du väljer plagg för vinterns toppturer.
\\r\\n [/Column]\\r\\n [Column]\\r\\n [Image src=\\\"/pub_images/original/FW2021_lofoten_-Kristin-Olsen_19.jpg\\\" /]\\r\\n [/Column]\\r\\n[/Row]\\r\\n\\r\\n[Row]\\r\\nPrecis som för \\\"vanlig\\\" alpin skidåkning så är det bäst att klä sig enligt lager på lager principen. Det gör att du kan justera temperaturen under dagen och efter förhållanden. Värt att notera är att vi i regel inte behöver ha lika mycket kläder på oss vid en topptur som om vi skulle åka liftburet. Eftersom vi håller oss i rörelse större delen av tiden så blir vi inte nedkylda som i en lift eller när vi står och väntar på vänner. Detta gör att en ofta kan skippa ett klassiskt andralager som t.ex. mikrofleece eller liknande. Det blir ofta för varmt för vägen upp och tar bara plats i ryggsäcken. Bättre då att ha en lätt och packbar dunjacka som du kan dra på dig när ni stannar för fika.
\\r\\n[/Row]\\r\\n[Row]\\r\\nDet du har närmast kroppen har till uppgift att värma och transportera bort fukt från kroppen. Välj ett underställ som sitter relativt tajt, desto mer kontakt det har med huden desto bättre kommer fukttransporten fungera. I vår erfarenhet funkar merinoull allra bäst, det kan vara i en mix med polyester för slitstyrka och passform. Dragkedja kan vara skönt för att verkligen kunna lufta ur på varma dagar.
\\r\\n[/Row]\\r\\n\\r\\n [ProductRow products=\\\"100079-546,500119-5511,500819-1280,A00114-051\\\" /]\\r\\n\\r\\n[Row]\\r\\nDet är viktigt att ha ett värmande lager att ta på sig när man stannar till för vila eller lunch. En lätt, packbar dunjacka är ett utmärkt förstärkningsplagg som tar lite plats i ryggsäcken och inte väger mer än ett par 100g. En dunväst kan vara ett bra alternativ för att spara vikt och plats. Ta fram den direkt när du stannar för att hålla kroppsvärmen och ta av den när du börjar gå igen. Tänk på att kylan tränger på väldigt fort när man stannar och svetten torkar på kroppen, det är lätt att glömma av att det faktiskt är flera minusgrader ute trots att man svettas som en gris när man är i rörelse.
\\r\\n[/Row]\\r\\n\\r\\n [ProductRow products=\\\"84242-BLK,604795-2C5,NF0A3Y3M-ZU31,604794-2C5\\\" /]\\r\\n\\r\\n[Row]\\r\\nEn trelagersjacka i någon form av vattentätt membran är det absolut bästa valet. Här finns en hel del att välja mellan men tänk på att jackan bör andas bra ifall du behöver ha den på dig på vägen upp en blåsig dag. Det är även en fördel om den inte har för mycket fickor, snölås, ärmgaitern eller dylikt då detta gör att jackan inte packas ihop lika litet i ryggsäcken där den kommer spendera mycket tid. Bra ventilation är ett måste, de flesta skaljackor har dragkedjor för detta under armarna. Om möjligt välj en utan mesh i ventilationsöppningen, annars klipp bort detta för att spara vikt och packbarhet. Softshell kan vara ett bra alternativ, det andas väldigt bra och är bekvämt. Dock så är det tyngre och tar i regel mer plats.
\\r\\n[/Row]\\r\\n\\r\\n [ProductRow products=\\\"604619-4L8,604618-4A8,100220-3879,820218-tee\\\" /]\\r\\n\\r\\n[Row]\\r\\nSom med jackan så är skalplagg eller softshell det bästa valet beroende på vad för skidåkning det gäller. Är det puder så kan hårda skal vara att föredra då de står emot vätan bättre. För tillfällen där byxorna inte kommer utsättas för så mycket väta är softshell bekvämt och andas bra, det är också skönt att slippa prasslet från 3-lagers gore-tex. Tänk på att inte ha för vida byxor, det känns lätt bylsigt och tyget kommer i vägen. Går du mer tekniska turer som kräver stegjärn finns också en fara i att du fastnar i byxorna och tappar balansen, och byxorna går sönder. Har du inte snölås på din jacka kan hög midja vara skönt, de blir dock varmare och det kan vara mer bekvämt att gå med låg midja. Även här är bra ventilation viktigt, dragkedja som går att öppna upp längs benets utsida är att föredra.
\\r\\n[/Row]\\r\\n\\r\\n [ProductRow products=\\\"820265-bol,604621-2C5,604620-3JR,604659-3N5\\\" /]\\r\\n\\r\\n[Row]\\r\\nMånga väljer att ha två par handskar med sig, en för vägen upp och en för den faktiska skidåkningen. På vintern när det är kallt så är det ett bra sätt att göra, det är ofta för kallt för att gå helt utan handskar och det krävs inte mycket vind för att frysa om fingrarna. Tjocka skidhandskar kan dock bli för varmt och otympligt om det behöver fixas med utrustning på vägen. På vårturer räcker det ofta bra med en tunn handske för både vägen upp och ner, beroende på hur frusen du är. Vill du spara vikt och plats kan en handske där fodret går att ta ut vara ett bra alternativ, då kan du ha en tunn liner i skalet på vägen upp och sedan sätta tillbaka det tjocka fodret.
\\r\\n[/Row]\\r\\n\\r\\n [ProductRow products=\\\"30570-100,30720-560750,BD801006,30590-100\\\" /]\\r\\n\\r\\n[Row]\\r\\n\\\"Men nu får ni ge er! Jag kan ju inte ha speciella skidstrumpor för topptur!?\\\" kanske du tänker nu. Nej, det finns faktiskt inte jättemycket att säga om detta. Stumporna du trivs med kommer funka alldeles utmärkt även på tur. Men en sak som vi ändå vill lobba lite för är kompressionsstrumpor. Det gör att fötterna inte svullnar under dagen, något som kan vara skönt när du bygger upp en massa värme på vägen upp för berget.
\\r\\n[/Row]\\r\\n\\r\\n [ProductRow products=\\\"18643,SW00412-08461,SW001193-1501,100127-132\\\" /]\\r\\n \\r\\n\\r\\n[Row]\\r\\n [Column]\\r\\nSolglasögon - Ett absolut måste för långa dagar i bergen. Utan ett par bra brillor löper du risk att bli snöblind och få rejält ont i huvudet.
\\r\\nMössa - En tunn mössa eller pannband är skönt att ha när det blåser kallt på berget.
\\r\\n [/Column]\\r\\n [Column]\\r\\n [Image src=\\\"/pub_images/original/FW2021_lofoten_-Kristin-Olsen.jpg\\\" /]\\r\\n [/Column]\\r\\n[/Row]\",\"parent\":{\"type\":\"id\",\"generated\":false,\"id\":\"Category:460\",\"typename\":\"Category\"},\"products\":{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"$Category:677.products\",\"typename\":\"PagedResult\"}},\"Route:guides/guider/valj-ratt-klader-for-topptur\":{\"id\":\"guides/guider/valj-ratt-klader-for-topptur\",\"path\":\"/guides/guider/valj-ratt-klader-for-topptur\",\"__typename\":\"Route\"},\"Category:677.images.0\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/thumbs/_33B9112.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:677.images.1\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/small/_33B9112.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:677.images.2\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/medium/_33B9112.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:677.images.3\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/large/_33B9112.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:677.images.4\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/original/_33B9112.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:678\":{\"id\":678,\"name\":\"Vad är Gore-Tex\",\"level\":3,\"parentId\":460,\"hasSubcategories\":false,\"primaryRoute\":{\"type\":\"id\",\"generated\":false,\"id\":\"Route:guides/guider/vad-ar-gore-tex\",\"typename\":\"Route\"},\"images\":[{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:678.images.0\",\"typename\":\"CategoryImage\"},{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:678.images.1\",\"typename\":\"CategoryImage\"},{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:678.images.2\",\"typename\":\"CategoryImage\"},{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:678.images.3\",\"typename\":\"CategoryImage\"},{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:678.images.4\",\"typename\":\"CategoryImage\"}],\"__typename\":\"Category\",\"subcategories\":[],\"content\":\"[Row]\\r\\n [Column]\\r\\nGore-Tex är en produkt som tillverkas av företaget Gore som grundades i USA 1958. Det är ett vattentätt membran som används i funktionskläder för skidåkning, cykling, löpning och annan fysisk uteaktivitet. Grundfunktionen i den här typen av membran är att det är vattentätt samtidigt som det andas. Det blockerar alltså fukt från ena hållet och släpper igenom den från det andra genom, precis som vår hud gör. Detta gör att det lämpar sig otroligt väl för skidkläder där användaren är aktiv och bygger upp värme som behöver transporteras så att denne inte blir blöt av svett istället för väta utifrån.
\\r\\n [/Column]\\r\\n [Column]\\r\\n [Image src=\\\"/pub_images/original/gore-tex_garments_2_layer_drawing.png\\\" aspect=\\\"1:1\\\" /]\\r\\n [/Column]\\r\\n[/Row]\\r\\n\\r\\n[Row]\\r\\nDet beror på. Det vill säga, Gore-Tex är så tätt som något kan vara om det fortfarande ska andas och släppa igenom fukten som kommer från kroppen. Därför är svaret, nej GTX är inte tätt på samma sätt som t.ex. galon. Galon däremot andas inte på något sätt och du som användare blir därför blöt inifrån istället om du inte ska stå helt still bredvid en fotbollsplan eller dylikt.
\\r\\n\\r\\n\\r\\n[Row]\\r\\nNär det kommer till vattentäthet i membranplagg så pratas det om vattenpelare. Detta är ett test som görs för att utvärdera hur pass tätt plagget är. Namnet på testet beskriver ganska exakt hur den här processen ser ut. Ett fyrkantigt rör som är ca 3x3cm stort placeras ovanpå materialet och fylls med vatten. En vattenpelare på 10.000mm betyder således att röret kan fyllas med 10.000mm vatten innan det börjar läcka igenom. Ju högre nummer, desto mer vattentätt är det.
\\r\\nDen andra delen som mäts på ett membranplagg är hur väl det andas. Detta mäts genom att ta reda på hur många gram vattenånga som kan transporteras genom en kvadratmeter av tyget under 24h. Även här gäller att högre siffra ger bättre andningförmåga. 27000g/24h är att betrakta som väldigt bra andningsförmåga och det är vad vi hittar i t.ex. Gore-Tex Pro Shell.
\\r\\n\\r\\n[Row]\\r\\nEtt vattentätt material som samtidigt andas är uppbyggt i olika lager. Längst ut finns yttertyget, oftast av polyester eller nylon med en förstärkning av ePTFE (Teflon), som är det vi ser och dess primära uppgift är att se bra ut och ge slitstyrka, det är i sig inte vattentätt. Det är behandlat med ett vattenavstötande medel som kallas DWR, Durable Water Repellent, för att inte suga åt sig vätska. Detta är en viktig del av plaggets förmåga att stå emot väta. Under detta kommer membranet som står för plaggets vattentäthet, det har väldigt små hål i sig som är tillräckligt små för att inte släppa igenom vatten men stora nog för att släppa igenom vattenånga. Längst in ligger ett tunt lager av mesh för att ge komfort i 3-lagersplagg medans 2-lagersplagg får ett separat lager av mesh.
\\r\\n\\r\\nSkillnaden på 2 och 3-lagersplagg är alltså att i ett 3-lagersplagg är alla lager ihop limmade till ett tunt skal, medans i ett 2-lagersplagg är yttermaterial och membran i ett lager och innertyget (mesh) ett eget för att tillåta ett lager av foder däremellan.
\\r\\n\\r\\n[Row]\\r\\nKanske har någon nån gång sagt till dig att du inte bör tvätta Gore-Texkläder. Det är inte sant. Funktionsplagg mår bra av att tvättas, ganska ofta faktiskt. Beroende på hur du använder det så fastnar smuts och svett i membranet och gör att det inte kan andas. Det som är viktigt att tänka på när du tvättar funktionsplagg är att du använder rätt tvättmedel. Flytande tvättmedel som är framtaget för de här membranen sköljer ur dem utan att skada materialet.
\\r\\nVad som är absolut viktigast är dock att du impregnerar ditt plagg efter tvätt. Tvätten sköljer nämligen bort den DWR-behandling som ligger på yttertyget och gör att det drar åt sig en massa fukt. Trycket på membranet blir då för högt och det kommer tillslut att läcka igenom. Kläderna kommer dessutom se blöta ut och kännas blöta innan du blir blöt eftersom yttertyget drar åt sig vätan men membranet hindrar den från att tränga igenom, åtminstone tills trycket blir för högt.
\\r\\nMärker du att din jacka eller dina byxor inte är lika vattentäta som de en gång var. Tvätta de då med ett bra tvättmedel för funktionsplagg och impregnera ordentligt efteråt så kommer du garanterat märka en enorm skillnad.
\\r\\n\\r\\n[ProductRow products=\\\"102685,102367,102303,102305,102301\\\" /]\",\"parent\":{\"type\":\"id\",\"generated\":false,\"id\":\"Category:460\",\"typename\":\"Category\"},\"products\":{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"$Category:678.products\",\"typename\":\"PagedResult\"}},\"Route:guides/guider/vad-ar-gore-tex\":{\"id\":\"guides/guider/vad-ar-gore-tex\",\"path\":\"/guides/guider/vad-ar-gore-tex\",\"__typename\":\"Route\"},\"Category:678.images.0\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/thumbs/Image00001.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:678.images.1\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/small/Image00001.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:678.images.2\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/medium/Image00001.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:678.images.3\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/large/Image00001.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:678.images.4\":{\"url\":\"https://www.skistore.se/pub_images/original/Image00001.jpg\",\"__typename\":\"CategoryImage\"},\"Category:698\":{\"id\":698,\"name\":\"Återkallelse av AVABAG cartridge carbon\",\"level\":3,\"parentId\":460,\"hasSubcategories\":false,\"primaryRoute\":{\"type\":\"id\",\"generated\":false,\"id\":\"Route:guides/guider/aterkallelse-av-avabag-cartridge-carbon\",\"typename\":\"Route\"},\"images\":[{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:698.images.0\",\"typename\":\"CategoryImage\"},{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:698.images.1\",\"typename\":\"CategoryImage\"},{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:698.images.2\",\"typename\":\"CategoryImage\"},{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:698.images.3\",\"typename\":\"CategoryImage\"},{\"type\":\"id\",\"generated\":true,\"id\":\"Category:698.images.4\",\"typename\":\"CategoryImage\"}],\"__typename\":\"Category\",\"subcategories\":[],\"content\":\"[Row]\\r\\nOrtovox väljer nu att dra tillbaka vissa kolfiberpatroner sålda till deras AVABAG system mellan 22/3-18 - 30/9-19 (Gäller endast säckar och patroner köpta i Sverige och som möter övriga kriterier). Alla som köpt en lavinryggsäck eller kolfiberpatron under den här perioden uppmanas kontrollera patronen enligt bild nummer två. Har du en påverkad patron måste den tas ur bruk och bytas mot en ny. För frågor tar du enklast kontakt med svenska leverantören Ultimate Nordic på info@ultimatenordic.se eller telefon 08-410 515 80.
\\r\\n[/Row]\\r\\n\\r\\n[Row]\\r\\n [Column]\\r\\nFredrik har levt och andats skidåkning under större delen av sitt vuxna liv. Han har otaliga vintersäsonger i ryggen där fokus helt klart har legat på friåkning på stora berg med allt vad det innefattar. Några av favoritställena från bummartiden är St. Anton och Chamonix.
\\r\\nMed lång erfarenhet från skidbranschen har Fredrik koll på det mesta i butiken. Vill du dock se ögonen lysa lite extra ska du fråga honom om stora, kraftfulla friåkningsskidor som tycker om att gå fort. Passa då även på att snacka lite om pjäxor som kan matcha en sådan skida.
\\r\\nI egenskap av trebarnsfar är Fredrik även den i butiken som har tveklöst mest erfarenhet av barn och juniorskidor. När det är dags att kitta upp kidsen så finns det ingen bättre att vända sig till för råd. \\r\\n
\\r\\n [/Column]\\r\\n [Column]\\r\\nJohanna, Skistores egen USA expert som spenderat fler vintrar i Nordamerika än vad någon kan räkna. Detta har lett till att hon utvecklat en smak för djupt puder och välshapade parker. När det kommer till skidor trivs hon bäst på lekfulla och kvicka lagg.
\\r\\nI butiken hittar du henne lite överallt och hon kommer kunna hjälpa dig med det mesta. Vill du dock höra henne prata från hjärtat så ska du fråga om skidor som matchar ovan nämnda åkning. På senare år har Johanna även fått erkänna för sig själv att det ibland är värt att promenera för sin åkning, men bara om det belönas med ett riktigt fett åk såklart. Tack vare detta är hon även rejält insatt i marknadens topptursbindningar.
\\r\\nI egenskap av butikens stilikon har hon även stenkoll på vilka kläder det är som gäller för vintern. Det är även Johanna du bör vända dig till i första hand om du är ute efter nya goggles, här är hon kräsen och det finns få som har bättre koll på olika linsteknologier och modeller.
\\r\\n [/Column]\\r\\n [Column]\\r\\nRobert är Skistores egen skidhistoriker, hälften av tiden förstår vi inte vad han säger men en god gissning är ofta att det handlar om en gammal racebindning från Salomon. Han har ett antal vintersäsonger i ryggen från både Europa och Nordamerika och kan vara den enda skidåkaren som varit i Japan mer än en gång och ändå inte åkt puder.
\\r\\nI skidväg är det friåkning på stora berg som gäller. Bristen på puderåkning har gjort att Robert är en jäkel på att stompa klippor, som han själv hade sagt ”Det går ändå inte att landa ordentligt i puder så vad ska man med det till?”
\\r\\nI butiken hittar du honom oftast på knä i pjäxavdelningen, när du är ute efter en perfekt passform och stor produktkunskap så finns det ingen bättre att vända sig till. När ni är klara med pjäxorna så passa på att ta ett skidsnack också, speciellt om du har en förkärlek för stora och fartstabila friåkningsskidor.\\r\\n
\\r\\n [/Column]\\r\\n [Column]\\r\\nSimon är butikens topptursfantast som tycker att det är nästan lika roligt att ta sig uppför som utför. Han har flera vintersäsonger från både Europa och Nordamerika i ryggen men i hjärtat är det Chamonix som är hemma där teknisk åkning på stora berg lockar mest. Detta har gjort att han ständigt letar efter skidor med så låg vikt som möjligt utan att tappa all sin åkbarhet och stabilitet. När det kommer till bindningar ska de vara lätta och minimalistiska.
\\r\\nI butiken hittar du honom var helst det finns hårdvara, pjäxor och skidor såklart och allehanda tillbehör från topptur till teknisk mountaineering. Men hugg även tag i honom om du är ute efter lavinutrustning med allt som hör till.
\\r\\nVill du se honom lysa upp på riktigt så fråga vad som helst om topptur och lättviktsutrustning, men ring jobbet först och säg att du tar långlunch! \\r\\n
\\r\\n [/Column]\\r\\n [Column]\\r\\nAnton är en prylnörd av rang och en riktigt kameleont när det kommer till skidåkning. Snöar det över natten hittar du honom tveklöst i liftnära offpist med så lekfull och rolig terräng som möjligt. När det mest lättåtkomliga pudret är uppåkt ser du honom troligtvis turandes iväg för att hitta mer och när skörden är färdig lägger han gärna laps i parken. Den här inställningen har gjort att han fått smak för allsidiga skidor som klarar alla typer av före, allra helst i kombination med en kraftig turbindning som klarar både hård åkning utför och långa turer.
\\r\\nLång erfarenhet från sportbranschen och ett genuint intresse för produkter gör att det är få frågor i butiken som Anton inte har svar på. Vill du göra honom glad så är det alltid ett säkert kort att fråga om skidor som går bra på hela berget och därefter hitta ett par pjäxor som matchar med bra gåläge utan att offra någon prestanda nerför.
\\r\\nI själen är Anton även lite av ett modelejon, behöver du ett rakt och ärligt svar på om du har matchat ditt skidställ ordentligt så är han rätt person att vända sig till.
\\r\\n [/Column]\\r\\n [Column]\\r\\n