• Fri frakt över 500 kr
  • Leverans inom 1–3 dagar
Telefon: 031 - 715 43 23

Logga in

Favoriter

Laddar...

  • Hem
  • Köpvillkor

Köpvillkor

§ 1 Allmänt

Sedan 2004 har vi bedrivit e-handel genom butikerna Skistore.se/Mtbstore.se. Genom dessa butiker säljer vi skid- och cykelutrustning i enlighet med Distans- och hemförsäljningslagen (Lag (2005:59). 2006 öppnade vi vår fysiska butik som numera ligger på Övre husargatan 2 i Göteborg, där du även finner vår uthyrnings- och serviceavdelning.

Ända från start har vårt mål varit att vara den mest välsorterade, kvalitetsinriktade och serviceinriktade skid- och cykelbutiken du kan hitta. Vår filosofi är och har alltid varit att kvalitet, både när det gäller produkter och kundtjänst, lönar sig i längden. Något vi hoppas du tycker återspeglar sig i vårt sortiment och bemötande.

Vårt bolagsnamn är Big M AB med organisationsnummer 556639-3095.

Big M AB (Skistore.se/Mtbstore.se)

Övre Husargatan 2

411 22 Göteborg

Telefon: 031 715 43 23

E-postadress: info@skistore.se

§ 2 Priser

Priserna i butiken anges i SEK, alla priser är inklusive 25% moms (böcker 6%). Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.

§ 3 Betalning

Klarna Checkout

Betalning hanteras genom Klarna Checkout, som erbjuds i samarbete med Klarna AB. Klarna Checkout skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp, sedan väljer du hur du vill betala. Du kan välja på Klarna faktura, Klarna konto, att betala direkt med kort eller med banköverföring. Klarna Checkout: Genom att använda Klarna Checkout godkänner du Klarna AB:s (556737-0431, Sveavägen 46, 111 34 Stockholm) villkor. För att få använda Klarna Checkout måste du vara minst 15 år.

Identifiering, anpassning och riskbedömning För att säkert kunna identifiera dig och förhindra obehörigt nyttjande eller missbruk av Klarna Checkout samt för att uppfylla kraven enligt god kreditgivningssed behöver Klarna säkerställa din identitet. Klarna inhämtar tilläggsinformation såsom personnummer, namn och adress samt, vid val av kreditalternativ, kreditinformation från olika leverantörer. Klarna behöver även använda den information som du kan ha lämnat vid tidigare köp, allmänt tillgänglig information på internet samt information om hur du tidigare har uppfyllt våra betalningsvillkor, för att göra en riskbedömning. Klarna Checkout anpassar automatiskt riskbedömningen, och därmed utformningen av tjänsten, för varje gång du använder tjänsten och du behöver inte ange mer information än nödvändigt. I vissa fall visas tidigare angiven och av Klarna godkänd adress till dig så snart du uppgivit din e-postadress och ditt postnummer. Den godkända adressen får endast användas i syfte att förifyllda adressuppgifterna i direkt samband med ett köp. Du kan enkelt undvika att den godkända adressen förifylls genom att välja att tillämpa en PIN-kod. Genom att slutföra köpet bekräftar du din identitet och korrekt leveransadress.

Klarna Checkout uppvisar de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ där så är möjligt. Vid betalning med faktura gäller Klarnas vid var tid gällande fakturavillkor; f.n. 14 dagars kredit, en påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta motsvarande 24 % plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta. Det kostar inget att använda Klarna Checkout. Eventuella skatter eller avgifter kan dock tillkomma genom valt betalningsalternativ, se närmare de enskilda betalningsvillkoren för det alternativ du väljer. Klarna kan när som helst addera eller ta bort ett eller flera betalningsalternativ av de som erbjuds i Klarna Checkout.

När du slutför ett köp via Klarna Checkout träffar du och Klarna ett avtal där Klarna bl.a. garanterar att du inte behöver betala om du inte får dina varor. Klarna ersätter samtidigt butiken för det du handlat och övertar därmed rätten att få betalt. Oavsett vilket betalsätt du väljer så går din betalning därmed till att reglera den fordran Klarna har. Du kan läsa de fullständiga villkoren för Klarna Checkout här.Du kan läsa de fullständiga villkoren för Klarna Checkout här.

§ 4 Fraktavgift

Leveransadress inom Sverige

För beställningar mellan 0 – 499 SEK är fraktkostnaden 50 SEK.

För beställningar större än 500 SEK är det fri frakt.

Retursedel medföljer alla ordrar inom Sverige. Undantaget är skidor och cyklar. Vänligen läs § 10 gällande returavgifter.

§ 5 Leveranstider

Alla beställningar skickas med Posten/DHL undantaget skidor som skickas med Bring. Skidor skickas med hemleverans då de är för långa för att gå till ombud. Även om speditören ger möjligheten att ändra leveransen så den går till ombud rekommenderar vi inte detta, risken är stor att skidorna inte tas emot och istället skickas tillbaka. Väljer du att få skidor skickade till ombud efter att vi skickat det som hemleverans och skidorna skickas tillbaka debiterar vi en ny fraktavgift på 500kr. Våra normala leveranstider är 1-3 arbetsdagar inom Sverige. Beställningar som läggs på helgen skickas normalt på måndagen efter. Om det skett förseningar i din leverans (utan att vi meddelat dig om längre leveranstid) så ska du kontakta oss direkt via e-post (info@skistore.se) eller telefon (031 715 43 23). För internationella beställningar räkna med minst 10 arbetsdagars leveranstid.

Under Coronapandemin är det svårt att garantera att utannonserade leveranstider för utlandsordrar. Pga. olika länders restriktioner kan leveranstider variera kraftigt och stora förseningar kan inträffa. I ett sådant läge gör vi på Skistore allt vi kan för att hjälpa dig få din vara men kan inte garantera att ordinarie leveranstid hålls.

§ 6 Ej uthämtade paket

Hämtar du ej ut dina varor, så debiterar vi dig vår kostnad för leverans, retur samt lagerkostnad. Kostnaden för detta är för närvarande 395 kr. Ej uthämtat paket räknas inte som hävning av ditt köp. Du måste enligt svensk lag alltid meddela oss vid nyttjande av ångerrätt, reklamation, byte eller retur av din beställning. Det samma gäller även skidor som skickas med hemleverans om paketet inte kunnat lämnas ut. Om paketet behöver skickas igen debiteras även en avgift på 500kr.

§ 7 Frakt och leverans utanför Sverige

Leveransadress utanför Sverige

För beställningar utanför Sverige beräknas fraktkostnaden i kassan när du fyllt i din adress.

För internationella beställningar räkna med minst 10 arbetsdagars leveranstid.

Under Coronapandemin är det svårt att garantera att utannonserade leveranstider för utlandsordrar. Pga. olika länders restriktioner kan leveranstider variera kraftigt och stora förseningar kan inträffa. I ett sådant läge gör vi på Skistore allt vi kan för att hjälpa dig få din vara men kan inte garantera att ordinarie leveranstid hålls.

Moms & Tull utanför EU

Vi skickar momsfritt när du har en leveransadress utanför EU. Svensk moms dras av från priset, mottagarlandets moms och tullavgift läggs därefter på när varan importeras. Tänk på att detta innebär extra kostnader för dig som kund som vi på Skistore inte råder över. Det är ditt ansvar som kund att ta reda på vilken momssats och tullavgift som gäller i landet paketet ska levereras till.

Returer från utlandet

Vid retur av order utanför Sverige står du som kund själv för fraktkostnad tillbaka till oss. Du ansvarar för att paketet levereras hela vägen till vår butik varpå vi betalar tillbaka pengarna för varorna som returnerats när dessa levereras till oss. Vi tar ut en returavgift på 100kr, på pjäxor är returavgiften 350kr.

Ej uthämtade paket utanför Sverige debiteras med 595 SEK för att täcka extra kostnader som det medför för Skistore.se.

§ 8 Ångerrätt

Ångerrätten är enligt lag 14 dagar. Dagarna börjar räknas från den dagen du har ordern tillgänglig. Vill du utöva ångerrätten ska du skicka ett klart och tydligt meddelande om ditt beslut att frånträda avtalet. Du kan använda den bifogade standardmallen från Konsumentverket, men du måste inte använda den (Konsumentverket standardmall för ångerrätt). Använd dock gärna vår egna blankett som även medföljer din leverans. Du har rätt att öppna förpackningen och hantera den vara som du köpt från oss på sådant sätt att du kan fastställa dess egenskaper och funktion. Returnerade varor bör återsändas i sin originalförpackning med alla etiketter och manualer om detta medföljer. Om varan har används eller hanterats i större omfattning än vad som anses nödvändigt för att kunna fastställa varans egenskaper och funktion kan en ersättning motsvarande varans värdeminskning utkrävas. I sådana fall kan vi göra ett avdrag motsvarande värdeminskningen från det belopp som vi ska betala tillbaka till dig. Ersättningens storlek bedöms efter varje enskilt fall.

Verkan av utövad ångerrätt. Om du frånträder detta avtal kommer vi att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig, förutom eventuell returfrakt enligt § 10. Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att frånträda avtalet. Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för den inledande affärshändelsen, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig något.

§ 9 Byte

Vi hanterar byten som en retur så returnera de produkter du önskar byta, och lägg ny order på de nya produkterna du önskar istället via hemsidan. Du betalar de nya varorna som ett vanligt köp och blir återbetald för de returnerade när de administrerats av oss. Vänligen notera på returformuläret som erhålles vid leverans att det gäller ett byte.

§ 10 Retur och returavgifter

Vi debiterar alla returer 100kr, undantaget är pjäxor där vi debiterar 350kr i returavgift. Alla returer ska ske med vår retursedel om en sådan medföljer. Retursedel medföljer alla ordrar inom Sverige över 500 SEK, dock ej paket som är längre än 150cm. Monterade skidor kan inte returneras.

§ 11 Retur- och bytesadress

Om du erhållit retursedel använd denna annars skicka returer till:

Big M AB (Skistore.se/Mtbstore.se)

Övre Husargatan 2

411 22 Göteborg

Du måste enligt svensk lag alltid meddela oss vi nyttjande av ångerrätt, reklamation, byte eller retur av din beställning. Vänligen meddela oss via email (info@skistore.se) eller telefon (031 715 43 23) innan du skickar dina varor!

§ 12 Återbetalning

Då din retur mottagits, hanterats och godkänts av oss sker återbetalningen via Klarna. Om du valt att betala med faktura rekommenderar vi att du betalar fakturan eller kontaktar Klarna för att förlänga betaltiden, för att undvika risken för onödiga påminnelseavgifter.

§ 13 Reklamation

Meddela varför du inte godtar varan samt ange varför sätt du anser att varan är felaktig till e-post (info@skistore.se) eller telefon (031 715 43 23).Vi eller vår leverantör skickar sedan en förbetald returfraktsedel och anvisningar till dig. Meddela alltid eventuell reklamation snarast möjligt. Du har enligt lag, reklamationsrätt på din vara i 3 år förutsatt att felet kan åberopas säljaren som ursprungligt, inom 6 månader från inköpstillfället. Vi accepterar Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

§ 14 Personuppgiftlagen (PUL)

Vi sparar inte dina kunduppgifter till annat än fullföljning av din beställning. Vi följer personuppgiftslagen sedan den trädde i kraft 1998. Du kan alltid begära rättelse, utdrag samt att vi tar bort dina uppgifterna från vårt register. Läs mer om vår dataskyddspolicy.

§ 15 Tvist

Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

§ 16 Produktinformation

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbsida samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning.

§ 17 Force majeure

Vi tar inget ansvar för förseningar eller fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande såsom arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör. Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll. Företaget ansvarar heller aldrig för direkt eller indirekt skada/förlust som kan uppstå för kund.

§ 18 Cookies

Enligt lag ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information får du på Post och telestyrelsens hemsida. För att hålla ordning på bl.a inloggning och kundkorg används här cookies (sessioncookies) som lagras på besökarens dator.

Vi på Skistore vill att du ska få bästa möjliga upplevelse när du besöker vår webbplats och när vi kommunicerar med dig. Därför behandlar vi personuppgifter för detta ändamål så vi kan förbättra din användarupplevelse i syfte att skapa, erbjuda och lämna dig personligt anpassat innehåll i kommunikation och marknadsföring via e-post med individuella förmåner och erbjudanden, rekommendationer, inbjudningar till events och annan information som vi tror är relevant för dig samt påminna om övergivna digitala varukorgar. För att möjliggöra detta utförs analyser på de uppgifter som Skistore samlar in såsom ålder, bostadsort, orderhistorik och användargenererade data.

Kundtjänst

031-715 43 23
info@skistore.se

Skistore/Mtbstore
Övre Husargatan 2
411 22 Göteborg

Öppettider:
Mån-fre 11-18
Lör 11-15
Sön 12-15

Om Skistore