Sidas Custom Comfort

Formsprutad innersko från Sidas, ny modell med ännu högre komfort utan minskad prestanda. De nya customskorna är betydligt varmare än tidigare modeller och öppnar upp för att fler åkare kan dra nytta av den precisa passformen som endast sprutade pjäxor kan ge. Vad som tidigare riktat sig i första hand till åkare som vill ha den hårdast möjliga pjäxan är nu tillgängligt även för den som helt enkelt vill att pjäxorna ska sitta riktigt tight och stabilt men även ge hög komfort. 

Ring oss och boka tid för en konsultation där vi går igenom vad just du tycker är viktigt med hur pjäxor sitter. Vi utför en noggrann fotanalys och bestämmer vilket skal som passar dig bäst och förbereder skalet med eventuella anpassningar och justeringar utefter dina fötter och dina behov. Efter detta gör vi en formgjuten fotbädd för att hålla din fot i dess avlastade, naturliga form för att slutligen spruta innerskon. 

Priset avser formgjuten innersko, skal och fotbädd tillkommer. 

20596
Ny

3 495 kr

I butik, 1-4 vardagar

- +

Jämför

Lägg till i önskelistan

 
Mät din fot

Mät fotens längd (mondo size)

Ställ dig med på en linjal och läs av din fots längd i centimeter. Mät bägge fötterna då det ofta kan skilja några millimeter mellan dem. Det är även bra att mäta foten utan att du lägger tyngd på den (foten blir då något kortare och smalare) då detta simulerar den storlek foten får med en sula som ger stöd för din hålfot. Är din fot t.ex. 26.5cm lång ska du han en pjäxa med mondo storlek 26.5.

Mät fotens bredd (läst)

Sätt foten mellan två böcker och mät fotens bredaste punkt enligt bilden nedan.

Vi kategoriserar foten som smal, medel eller bred enligt tabellen nedan. Pjäxor kommer i smala, medel och breda läster så välj efter din bredd.

Analysera ditt fotvalv och vrist

Ett enkelt sätt att ta reda på vilken typ av hålfot du har är att blöta foten och göra ett avtryck på ett papper. Jämför sedan avtrycket med de tre typerna nedan för att se vilken typ av hålfot du har. Hålfotens utformning och vristens höjd går ofta hand i hand så har du hög hålfot är din vrist oftast hög och du har problem att komma i "normala" pjäxor. Titta då på pjäxor med mer volym som är högre över vristen. Åt andra hållet om du har lågt fotvalv välj inte en pjäxa som är för hög över vristen.

Diskutera denna artikel vidare på Powderbucket.com

Postad den 2014-08-20 Home 11
 
Pjäxguide

Pjäxor är den viktigaste delen av din utrustning att få till rätt, och i vanlig ordning så är den viktigaste delen alltid den svåraste att få till, fötter är lika olika som fingeravtryck och valen är många. Här nedan ska vi gå igenom ett par delar som är bra att ha koll på inför ett pjäxköp.

Frågeställningar inför ett pjäxköp

Vilken storlek har jag? 
Innerskons innermått i centimeter och i regel ska detta mått vara lika med din fots längd för bästa passform. Längden på din fot mäts enkelt genom att ställa sig på en linjal med hälen mot väggen och läsa av måttet vid både belastad och obelastad fot. Längden av din fot i centimeter är din pjäxstorlek.

Vilken läst har jag? 
Insidan av skalets bredaste punkt mätt i millimeter. Bredaste punkten på din fot mäts enkelt genom att ställa sig med hälen mot en vägg för att sedan skjuta till en stor bok på var sida om foten och mäta bredden mellan böckerna med en linjal.

Hur hög vrist har jag? 
Fotens höjd ovan hålfot. Finns inget mått här utan man får testa sig fram. För låg vrist kännetecknas ofta genom att man har problem att få ner foten i pjäxan. Köper man en för låg pjäxa kommer krampen garanterat som ett brev på posten.

Hur bred vad har jag? 
En viktig del vid pjäxköp är att hitta en pjäxa med ett skaft som passar din vad. Oftast inga problem om du vet med dig att du har normalbred vad på ett ungefär men om en för bred vad i för litet skaft kan det bli problem med både klämrisk vid plösen och att du har svårare att justera spännena helt rätt. Samma om du har en smal vad så finns det pjäxor som lämpar sig bättre då det då kan vara svårare att få det riktigt tight runt smalbenet vilket kan ge upphov till störande smalbensproblem. Ett bra mått på att du har hittat en bra pjäxa för din vad är om du har lika mycket spännmån hårdare som lösare när du har spännt pjäxan. Sitter spännena på max när du testar pjäxan är den troligen för smal i vaden och vice versa. Givetvis finns det justermån på spännena men bra till en viss gräns.

Hur ser mitt fotvalv? 
Det finns tre typer av fotvalv, plattfot eller lågt fotvalv, normalt fotvalv och högt fotvalv. Människor med plattfot tenderar att överpronera medans människor med högt fotvalv tenderar att underpronera. Pronering är en inåtroterande rörelse och en del av fotens belastningssystem. I en pjäxa vill man begränsa pronationsrörelsen för att öka stabiliteten och därmed kraftöverföringen, detta görs med fördel genom att anpassa en formjuten sula. Sulan som oftast följer med vid pjäxköp är en universalsula och är inte optimerad efter just din fot.

Läs även posten "Hur man mäter sin fot i hemmet".

Vilket flex ska jag välja? 
Ett mått på pjäxans styvhet. Finns ingen standard utan flex och skalor skiljer sig från märke till märke. Ju styvare pjäxa dessto mer kraft går att överföra till snön. Dock är det inte så bekvämt med en allt för styv pjäxa så här får man väga komfort och prestanda mot varandra samtidigt som man tittar på åkarens vikt och kunskapsnivå. En liten fingervisning är att duktiga damer väljer i regel ett flex någonstans mellan 80-100 medans herrar någonstans mellan 100-130. En mer kraftfull åkare kan välja en styvare pjäxa än en mindre kraftfull åkare i samma vikt och ändå uppleva pjäxan som lika styv som den mindre kraftfulla åkaren upplever sin.

Vilken konstruktion ska jag välja? 
Det finns två typer av skal. 2- och 3-delade skal.

2-delad: består av sko och bakkappa där flexet styrs av deformation av plasten vid vristen samt av bakkappan.

3-delad: består av sko, bakkappa och tunga. Tungan och bakkapan styr flexet. Något mer enkel att justera flexet då tungan är enkel att byta. Jämnare flex tack vare tungans utformning likt ett sugrör som ej deformeras på samma sätt som på en 2-delad pjäxa.

Vilken innersko ska jag välja? 
Det finns ett antal olika innerskor, de skiljer sig i konstruktion, material och prisklass:

Intuition innersko: Intuition är ett Kanadensiskt företag som tillverkar innerskor till pjäxor som sedan köps in av pjäxtillverkare. De finns en mängd olika varianter och har en del egenskaper som är eftertraktat av många:
1. Lättare än en traditionell innersko
2. Varmare än en traditionell innersko
3. Väldigt formbara, värms för att anpassas till foten.
4. Finns som ”power wraps” som är snällare mor benhinnorna.

Traditionell innersko: En traditionell innersko är vad man ser i de flesta klassiska alpinpjäxor.

Formsprutad innersko: En innersko som fylls med skum när foten är i som sedan stelnar runt foten för att ge en väldigt exakt passform.

Vilka sulor ska jag välja? 
Det finns tre typer av sulor man pratar om när det gäller pjäxor:

Innersula: Sulorna som ligger i pjäxor när de köps är inte de bästa då de är utformade för att passa alla typer av fötter. Som sagt är fötter olika och för att få bättre passform och ge foten det stöd som den behöver för en naturlig position i pjäxan krävs en sula som är formgjuten efter just din fot. Man gör ett avtryck av hur foten ser ut i neutralt läge och formar till en styv sula som hjälper till att hålla foten på plats när den utsätts för de hårda påfrestningar som skidåkning medför.

Sulorna som används vid skidåkning är styvare än de som används vid t.ex. löpning och det är därför viktigt att ha en sula som är gjord för just skidåkning. Formgjutna sulor kan även vara en räddning för många som har problem med sina pjäxor, nedan listar vi ett par vanliga problem som ofta blir lösta med ett par bra sulor.

  • Pjäxan känns för kort
  • Pjäxan känns för smal, speciellt om det är i området runt lilltån.
  • Det gör ont på insidan ankeln.
  • Känslan av att foten faller inåt när man sätter press på den.
  • Kramp på mitten av fotens undersida, hålfoten.
  • Frusna fötter då man med en bra sula får bättre blodcirkulation

Mellansula: Ligger en sula under innerskon. Finns ibland i olika hårdheter. Hård för bäst kraftöverföring och sitter på pistorienterade pjäxor medan park- och friåkningspjäxor har en mjukare mer dämpad sula. En del pjäxor kommer med båda sulorna så du kan byta beroende på hur dagens åkning ser ut.

Yttersula: Racingpjäxors yttersulor är av hårdplast för bäst kraföverföring medans friåknings- och turåjäxor ofta är av gummi, eller en mix av gummi och plast för att få bättre grepp vid klättring eller vid hajk.

Ska jag välja en pjäxa med gåläge? 
Turpjäxor har en låsmekanism för bakkappan som kan frigöras så att pjäxans vinkel kan rätas upp vilket gör den skönare att gå med. När man ska gå spänner man upp låsningen, spännena och remmen för maximerad rörelsefriheten. Är tanken att du ska gå på tur ska du definitivt välja en pjäxa med gåläge då du sparar energi och dina turer blir bekvämare. Hänger du en hel del med kidsen i barnbacken är det inte heller fel med en turpjäxa.

Hur testar man pjäxor?

Alla som någon gång köpt pjäxor vet att processen kan vara lång och tröttsam och vid tillfällen känns det som att man aldrig ska hitta den där perfekta passformen i kombination med rätt flex och konstruktion. Här följer några råd som kan vara bra att ha i bakhuvudet när man går för att testa pjäxor.

Vilka strumpor ska jag ha? 
Om man har ett par skidstrumpor som man trivs med så kan det vara bra att ta med dem till butiken för det är ju trots allt dem man kommer använda. Att tänka på är dock att skidstrumpor ska vara tunna, glöm allt vad tjocka raggsockar eller dubbla par strumpor heter. En tjock strumpa ger mer mjukt material emellan dig och utrustningen som du vill påverka, skidorna. En tjock strumpa korvar sig även lätt och eliminerar även ofta luftspalterna som gör att skon blir varmare.

Testa pjäxorna

  1. Se till att alla spännen på pjäxan är helt uppspända, kardborreremmen också. Känn efter så att det inte ligger något utfyllnadsmaterial, papper, i pjäxan:)

  2. Stick ner foten i pjäxan, använd öglan som oftast finns på innerskon för att dra plösen uppåt och utåt samtidigt som du pekar tårna framåt och trycker ner hälen. Med väldigt styva pjäxor är det ibland lättast att bända isär plasten i insteget (ovanför vristen) med ena handen samtidigt som man drar i plösen med den andra.

  3. Se till plösen är uppdragen ordentligt och inte veckar sig över foten, den ska ligga rakt mot smalbenet och vara innanför ”sidorna” av innerskon. I det här läget är det viktigt att inte dra några slutsatser om pjäxans passform. Bli inte orolig om det känns trångt i tårna eller om det trycker lite någonstans. Pjäxorna har inte hunnit forma sig runt din fot, dessutom så är du inte i ”skidposition” än då pjäxorna fortfarande är ospända.

  4. Dunka hälen i golvet och börja med att spänna de två översta spännena och dra åt remmen. Ställ dig upp och flexa framåt i pjäxan ett par gånger med tåspännena uppspända, det här gör att hälen kommer bak ordentligt i hälfickan där den ska sitta när du åker skidor och tårna kryper bak. Spänn nu åt alla spännen så att de sitter tajt utan att göra ont.

  5. Ställ dig upp med fötterna parallellt och flexa pjäxorna framåt och åt sidorna för att simulera skidåkning. Försök inte avgöra om pjäxorna är sköna genom att gå omkring i dem, det är inte vad de är till för.

Vad kan man göra åt en obekväm pjäxa?

I vissa fall så är lösningen väldigt enkel och är lätt att fixa själv hemma. Här nedan listar vi ett par vanliga problem och dess lösningar som är bra att testa innan man går till en butik för hjälp.

Problem: Svårt att spänna pjäxan. 
Om du tittar närmare på din pjäxa kommer du upptäcka att spännena går att vrida åt båda hållen, detta kallas för mikro-justeringar. Vrid spännet motsols för att göra det längre och se om det blir lättare att spänna pjäxan då. Om det här inte hjälper så går det oftast att flytta den andra delen av spännet (den med ”tänderna”) framåt och bakåt, här behövs oftast en insexnyckel som ofta följer med pjäxorna i lådan.

Problem: Din pjäxa sitter för tajt runt vaden även när de övre spännena är på det yttersta hacket. 
Många pjäxor har en ”spoiler” fäst på baksidan av innerskon med kardborre eller skruvad i pjäxans skal. Om din pjäxa har en sådan, testa att ta bort den för att skapa mer plats för vaden.

Om detta inte hjälper så går det ofta att flytta de övre spännena åt båda hållen för att ge mer plats, här behövs ibland en insexnyckel och ibland går det att ”skjuta” spännena fram och tillbaka i en skåra. Kolla vad som gäller på just dina pjäxor.

Problem: Du får kramp på mitten av fotens undersida, hålfoten. 
De allra flesta sulor som ligger i när man köper en pjäxa är helt platta och ger inget stöd alls för hålfoten, detta gör att foten inte kan slappna av ordentligt utan är i mer eller mindre spänt läge hela tiden. Det finns universalsulor att köpa som ger bättre stöd för hålfoten som man klipper till själv med den ursprungliga sulan som mall.

Vi rekommenderar dock varmt att man köper ett par formgjutna sulor gjorda för ens egna fötter, det är en väldigt bra investering och sulan kan sedan ofta flyttas med när man köper nya pjäxor.

Problem: Du har dåligt hälgrepp i dina pjäxor. 
Att hälen inte sitter fast ordentligt är ett vanligt men o så irriterande problem. Det är för det mesta relativt enkelt att åtgärda med rätt redskap och en kompetent boot fitter har inga svårigheter att hjälpa till med detta genom att "bygga hälgrepp".

Problem: Pjäxan är för smal/du har en stor knöl på foten. 
Om din pjäxa är för smal eller du har ojämnheter på fötterna så behöver man ibland trycka ut delar av pjäxans skal för att göra mer plats. Det är ingen svår procedur men pjäxorna behöver lämnas in över natten. Skistore erbjuder två gratis justeringar av den här typen vid pjäxköp om problem skulle uppstå i efterhand.

Problem: Dina pjäxor är för stora. 
Alla som någon gång haft för stora pjäxor vet hur obehagligt det kan vara, foten glider omkring och man får ingen kontroll över skidorna. Konstant spänning för att sitta fast gör att man får kramp efter bara 1-2 åk. Det finns åtgärder som kan vidtas så som att lägga in en volymreducerande sula och göra en formgjuten sula, bygga upp hälgreppet för att göra det tajtare osv... Men i slutändan så är en för stor pjäxa alltid en för stor pjäxa och kommer aldrig sitta så bra som den hade kunnat göra.

Problem: Du får ont på smalbenen efter en eller ett par dagars åkning. 
Benhinneinflammation är väldigt vanligt bland skidåkare och beror på upprepade slag mot smalbenen som inte är vana vid sådan behandling. Den vanligaste orsaken till det här är att pjäxan sitter för löst runt smalbenet/vaden och slår väldigt mycket mot pjäxans plös. Se till att dina pjäxor är ordentligt spända hela tiden när du åker för att minimera mellanrummet mellan smalben och pjäxa. Om du har pjäxorna fullt spända och det ändå blir en glipa så kan man sätta in en spoiler bakom vaden för att ge pjäxan ett tajtare skaft.

Problem: Du får ont över ankeln/ont på ovansidan foten. 
Om dina pjäxor är för låga kan detta skapa stora problem och det kan uppstå broskbildningar om problemet inte åtgärdas. I de flesta pjäxor finns en platta under innerskon som går att ta ut, den här plattan kan enkelt slipas ner ett par mm för att ge mer plats för foten på höjden.

Pjäxtips!

Pjäxtork: Vad är värre än att mötas av ett ”plask” när man sticker ner foten i pjäxorna på morgonen? Att skaffa en pjäxtork är en väl värd investering, torkstavar eller torkblock är det som gäller då blåsvärmarna kan bli lite för varma och skada innerskon. Att ställa pjäxorna vid elementet är inte heller en särskilt bra idé.

Ta ut innerskorna: Ta ut innerskorna när du torkar dina pjäxor, inte nödvändigt varje dag men varannan kan vara bra för att låta kondensen som bildas på insidan skalet torka också.

Föregå problemen: En liten smärta på foten kan leda till broskbildning och fortsatta problem. Gå till någon som kan hjälpa dig innan detta uppstår.

Låna inte ut dina pjäxor: En annan fot än din egen kommer inte att göra något gott för din pjäxa.

Res med pjäxorna i handbagaget: Japp, om du flyger till din destination så se till att ha dina pjäxor nära till hands under hela resan. All annan utrustning går lätt att ersätta genom hyra och lån av vänner men dina väl inåkta pjäxor går inte att ersätta rätt upp och ner.

Skriv din recension

Sidas Custom Comfort

Formsprutad innersko från Sidas, ny modell med ännu högre komfort utan minskad prestanda. De nya customskorna är betydligt varmare än tidigare modeller och öppnar upp för att fler åkare kan dra nytta av den precisa passformen som endast sprutade pjäxor kan ge. Vad som tidigare riktat sig i första hand till åkare som vill ha den hårdast möjliga pjäxan är nu tillgängligt även för den som helt enkelt vill att pjäxorna ska sitta riktigt tight och stabilt men även ge hög komfort. 

Ring oss och boka tid för en konsultation där vi går igenom vad just du tycker är viktigt med hur pjäxor sitter. Vi utför en noggrann fotanalys och bestämmer vilket skal som passar dig bäst och förbereder skalet med eventuella anpassningar och justeringar utefter dina fötter och dina behov. Efter detta gör vi en formgjuten fotbädd för att hålla din fot i dess avlastade, naturliga form för att slutligen spruta innerskon. 

Priset avser formgjuten innersko, skal och fotbädd tillkommer. 

Skriv din recension

 
Comments

Inga kommentarer finns för tillfället.

Jämför 0